بازی و سرگرمی, بررسی و ترفندهای کنسول بازی

بهترین کنسول بازی برای کودکان

بهترین کنسول بازی برای کودکان

یکی از بحث های چالش برانگیز انتخاب کنسول بازی مناسب برای کودکان است. البته نگران نباشید ما در این مقاله به شما می آموزیم که در این مسیر گیج نشده و بهترین کنسول بازی را برای کودکان زیر ده سال خود بیابید.برای انتخاب بهترین کنسول بازی باید نکات مهمی را در نظر گرفت و در واقع باید پاسخ چند پرسش مهم را بدانید که در ادامه سعی خواهیم کرد به این پرسش ها پاسخ دهیم تا بتوانید یک تصمیم خوب بگیرید.

آیا کودکان ما واقعا به کنسول بازی احتیاج دارند؟

امروزه با وجود تبلت و لپ تاپ هایی که با امکانات و آپشن های زیاد و نصب انواع بازی ها بر روی حداقل یکی از آنها عناصر اصلی خانه های ما هستند. آیا واقعا باید برای کودک خود کنسول بازی بخریم دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه چرا باید بازی با کنسول بازی را به بازی های موبایل ترجیح داد.

1- به دلیل اینکه اغلب بازی های موبایل اعتیاد آور هستند بنابراین هیچ پدر و مادری مایل نیستند فرزندشان به این بازی ها اعتیاد پیدا کنند.

2- اغلب چون تلفن های همراه و تبلت ها امکان اتصال به اینترنت دارند و امکان دارد کودکان بر اثر کنجکاوی تصاویری را که مناسب سنشان نیست را ببینند در صورتی که در کنسول های بازی دسترسی به اینترنت و محتوای آنها به سادگی امکان پذیر نیست.

3- در هنگام بازی با موبایل ممکن است در ایتدا هزینه خیلی کمی پرداخت کنید ولی برای ادامه بازی باید کم کم هزینه های بیشتری را پرداخت کنید .که همین باعث مصرف گرایی کودکان می شود.

4-کنسول های بازی از لحاظ پیچیدگی و گرافیک سه بعدی و حل مسائل چالشی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و برنامه هایشان نیز قوی تر و برای بازی های کوتاه طراحی شده اند.

آیا بازی های ویدیویی برای کودکان مناسب نیستند؟

همه پدران و مادران هنگامی که صحبت از خرید کنسول بازی برای کودکانشان می شود دچار تردید می شوند که آیا کار درستی  انجام می دهند یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که بازی های ویدیویی ذاتا برای کودکان مضر باشد کنسول های بازی هم می تواند ضرر و هم می تواند فایده داشته باشد چرا که همه چیز به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد بازی های ویدئویی یک سرگرمی لذت بخش هم برای کودکان هم برای بزرگسالان است و البته تحقیقاتی انجام شده نشان می دهد این بازی ها می توانند  درک و شناخت کودکان را افزایش دهد.

کنسول بازی مناسب کودک کدام بازی است؟

یک کنسول بازی وقتی مناسب کودکان می شود که دسترسی لازم را برای  کنترل محتوای بازی ها  و زمان استفاده کودکان از کنسول بازی را به والدین بدهد.در بین کنسول های بازی ایکس باکس و کنسول بازی نینتند و سوئیچ  و کنسول های بازی ps4 هرسه این ویژگی را دارند که بتوانند کنترل کافی و درستی روی بازی داشته باشند.

کدام کنسول های بازی در صدر جدول هستند؟

ایکس باکس و ps4 در اولویت اول قرار دارند و در اولویت بعد کنسول بازی نینتندو سوئیچ را به شما پیشنهاد میکنیم. البته لازم هست که بدانید اگر قبلا کنسول بازی ps4  را داشتید و حالا قصد خرید ps5 دارید بیشتر بازی های ps4 برروی ps5 می توانند اجرا بشوند پس نگران cd های خود نباشید.

لیست بازی های نینتندو سوییچ برای کودکان

کنسول بازی نینتندو سوییچ بازی های زیادی دارد که مناسب کودکان باشند، در زیر به چند نمونه از این بازی ها اشاره خواهیم کرد.

  1. بازی سوپر ماریو (Super Mario ) : ژانر پلتفرمی و فضای شاد داشته و برای کودکان مناسب است.
  2. عبور از حیوانات (Animal Crossing) : این بازی جهت از بین بردن استرس ها و لذت بردن طراحی شده است.
  3. Burnout Paradise Remastered : لذت و هیجان سرعت رو با این ماشین بازی فوق العاده تجربه می توان کرد.
  4. Crash Bzndicoot 4 : این بازی یک دید کلاسیک را همراه با تصاویر کارتونی و جدید ارائه می کند. حتی با به کار بردن سبک های مدرن، بازی Crash همچنان همان چالش قدیمی را ارائه می کند.

و ….

لیست بازی های PS4 برای کودکان :

بازی های مناسب کودکان که مخصوص PS4 است و اغلب در PS5 هم قابل اجراست تعداد زیادی دارند که در زیر به تعداد محدودی از آن ها اشاره می کنیم.

  1. بازی Grow Up : یک بازی ماجراجویی و اکتشافی است که پیشنهاد می شود از دست ندهید.
  2. بازی Gang Beasts : یک بازی جنگی گونه و طنز و رنگارنگ که اگر برای کودک خود تهیه می کنید به او فرصت ساعت ها خندیدن را خواهید داد.
  3. بازی The Swords of Ditto : یک بازی همراه با ماجراجویی های کوچک و جذاب است که  برای گیمرهای کودک و یا تازه کار جذابیت زیادی دارد.
  4. بازی Donut County : کل این بازی حول محور یک سوراخ کوچک بر روی زمین و غول پیکر شدن آن سوراخ می چرخد. نوعی بازی برای ایجاد کنجکاوی است و ارزش بازی را دارد.
این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی angry birds journey

کدام بازی ها خشن نیستند و محتوای بزرگسالانه ندارند؟

به راحتی می توان با استفاده از اطلاعاتی که در پشت قاب CD های بازی وجود دارد بازی مناسب کودکان را پیدا کرده و تهیه کرد. بازی های 3 سال به بالا بازی های فاقد هر نوع خشونت  هستند و سبک بازی به صورت کارتونی است. بازی های 7 سال هم به صورت کارتونی هستند ولی در آن ها خشونت وجود دارد اما این خشونتشان به شکل خنده دار و طنز است.  می توان برای کودکان خود با خیال راحت بازی های 3 سال تا 7 سال را تهیه کرد.

بهترین کنسول بازی برای کودکان

برای کودکان xbox بخریم یا پلی استیشن؟

در بین کنسول های بازی، کنسول بازی Xbox one و  PS4 که طیف گسترده ای از بازی ها را دارند و هر دو این کنسول های بازی هم دارای یک ورژن جدیدتر و گران هم هستند انتخاب از بین این دو کنسول می تواند با توجه به میزان علاقه کودک به بازی های انحصاری هر یک از کنسول های بازی باشد.

چگونه می توان کنسول های بازی را برای کودکان سفارشی سازی کرد؟

کنسول های بازی بیشترشان رنگها و طرح های ساده ای را دارند  اما می توان با استفاده از کاور دسته و اسکین ها را که برای کودکان طراحی شده اند از بازار تهیه کرد و مطابق سلیقه کودکان کاور کرد و به آنها هدیه داد.

قفل کودک PS4 چیست؟

کنسول بازی PS4 گزینه کنترل والدین را ارائه می دهد که با استفاده از آن والدین می توانند دسترسی به بازی ها فیلم های DVD و Blu-ray و مرور وب را محدود کنند. محدودیت هایی که تعیین می کنید با یک کد چهار رقمی محافظت می شود که اگر والدین این کد را هوشمندانه انتخاب کنند به این راحتی ها قابل دور زدن نیست.

قفل گذاشتن روی بازی PS4

برای شروع عملیات رمزگذاری بر روی کنسول بازی پلی استیشن می توانید مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا PlayStation4 خود را روشن کنید.
  2. با یک حساب کاربری به سیستم وارد شده و به صفحه اصلی کنسول بازی دسترسی پیدا کنید ( اگر در صفحات دیگری هستید دکمه PlayStation مرکز کنترلر را  فشار دهید تا به صفحه اصلی برسید)
  3. برای دست پیدا کردن به ردیف آیکون ها که در بالای صفحه قرار دارد، دکمه سمت بالا را فشار داده، نماد تنظیمات را که اکنون در سمت راست صفحه برای شما نمایش داده شده انتخاب  و دکمه X را بزنید.
  4. حال گزینه Parental Controls / Family Management را انتخاب کنید.
  5. سپس گزینه PS4 System Restrictions را انتخاب کنید.
  6. در این مرحله از شما خواسته می شود که رمز عبور والدین را وارد کنید، اگر هنوز رمز عبور مخصوص خود را انتخاب نکرده اید پس رمز عبور پیش فرض را که 0000 است وارد کرده، سپس دکمه مربع را چهار مرتبه فشار داده تا  وارد شود.

از دیگر امکاناتی که محدودیت های سیستم به ما می دهد این است که در PS4 به صورت پیشفرض ورود کاربر مهمان مجاز است، این امکان برای شما وجود دارد که این گزینه را غیر فعال کنید تا به این شکل کاربر جدید به سیستم نتواند وارد شود و این امر مجر می شود که کودکان نتوانند هر گونه دسترسی داشته باشند.

 بهترین کنسول بازی برای رده های سنی کودکان

برای دادن پیشنهادهای کاربردی در هنگام خرید کنسول بازی برای کودکان باید این گروه سنی را به چند دسته تقسیم کرد. هر کدام از گروه های سنی کودکان مهارت هایی دارند که در حال شکل گیری است و باید دید ارتباط کودک با جهان بیرون تا چه میزان است که این انتخاب ها را می تواند متفاوت کند . در ادامه برای سه دسته از گروه های سنی کودکان کنسول های بازی مناسب را پیشنهاد خواهیم کرد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی Detroit: Become Human

برای کودکان 3 سال به بالا

چون در سن پنج سالگی مهارت های حرکتی کودک در حال شکل گیری است بنابراین کنسول های سگا (sega) و نینتندو سوئیچ (Nintendo switch) برایشان می تواند مفید باشند چون در حالت کارتونی برایشان لذت بخش خواهد بود.

برای کودکان 5 سال به بالا

اغلب کودکان در سن 5 سالگی از بازی های گوشی موبایل لذت می برند و هرگاه احساس داشتید که این بازی ها برایشان جذابیت سابق را دارد می توانید برای خرید یک کنسول بازی اقدام کنید و اوقات فراغتشان را پر کنید.

برای کودکان 7 سال به بالا

برای کودکان 7 سال به بالا به ترتیب اولویت پیشنهاد ما تهیه، کنسول بازی PS4 و PS5 و Xbox است. شرکت های پلی استیشن و هم شرکت ایکس باکس بازی های مخصوصی دارند که برای کودکان جذابیت دارند از سویی دیگر در قیاس بین PS4 و PS5 کنسول بازی PS4 قیمت مناسب تری نسبت به کنسول بازی PS5 دارد و شرکت پلی استیشن در زمینه تولید بازی های کودکانه بسیار حرفه ای و نو عمل کرده است. از طرفی اغلب بازی های PS4 بر روی PS5 هم اجرا می شوند. بنابراین اگر حتی  شرایط خرید PS5 را ندارید می توانید فعلا PS4 تهیه  و بعدا آن را تعویض و PS5 بخرید.

ایکس باکس برای چه گروه سنی مناسب است؟

ایکس باکس را می توان در بین کنسول بازی برای کودکان قرار داد ولی ترجیحا به این ترتیب عمل کنید که در صورتی که کودک شما بین پنج تا هفت سال دارد ، بازی های کارتونی که  با پرش و چرخش همراه است و از رنگ های زیادی در آن ها استفاده شده تهیه نمایید و بعد از سن هفت سالگی می توانید از بازی های پلتفرمی ساده استفاده کنید و به مرور زمان سطح بازی ها را سخت تر کنید. کودک معمولا بعد از سن هفت سالگی علاقه مند به بازی های مرحله ای می شود و به دنبال گذراندن مراحل بازی و رفتن به سطح بالاتر است. پس بازی های پلتفرمی ساده برای این سن می تواند مناسب باشد.

پشتیبانی کنسول بازی از انواع بازی های کودکان چگونه است؟

همانطور که اشاره شد کنسول بازی PS4 و کنسول بازی ایکس باکس و کنسول بازی نینتندو سوییچ می توانند برای کودکان مناسب باشند و همچنین در زمینه بازی های مناسب برای کودکان نیز توجه ویژه ای داشته اند البته آگاهی از سه نکته زیر می تواند انتخاب را برای شما آسان تر کند.

  1. 95 درصد از بازی هایی که بر روی PS4 قابل اجرا هستند بر روی PS5 نیز می توانند استفاده و پیاده شوند ( ولی عکس این قضیه صادق نیست)، پس اگر هرگاه شما جدیدترین کنسول بازی پلی استیشن یعنی کنسول بازی PS5 را خریداری کردید نگران نباشید چون می توانید از بازی های کودکانه PS4 در PS5 استفاده کنید.
  2. درست است که شرکت تولید کننده کنسول بازی نینتندو در زمینه تولید بازی های کودکانه عملکردی بسیار عالی داشته است ولی مشکلی که وجود دارد این است که در ایران خدمات کاملی برای این کنسول بازی و CDهای بازی آن وجود ندارد، پس خرید کنسول بازی نینتندو در ایران ریسک بالایی دارد.
  3. ترتیب در دسترس بودن بازی های این کنسول های بازی به این شکل است که اول کنسول بازی PS4 دوم ایکس باکس و سوم نینتندو سوییچ در بازار ایران یافت می شوند و باید به این ترتیب خریداری و استفاده شوند.

 

امید است در این مقاله راهنمایی های لازم برای خرید یک کنسول بازی مناسب برای دلبندانتان را گرفته باشید و بستری فراهم شده باشد که بتوانید بهترین انتخاب لازم را انجام داده و پیشنهاد می کنیم که در ادامه  کنسول های بازی سایت پایاتل را هم ببینید و انتخاب برتر را داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *