بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

انتخاب لنز ماکرو

انتخاب لنز ماکرو

نزدیک شدن یک روش عالی برای گرفتن سوژه های کوچک یا گرفتن تصاویر انتزاعی ناگهانی است. با این حال ، شما نمی توانید با هر لنز به سوژه نزدیک شوید. بدون داشتن لنز ماکرو ، DSLR ها و دوربین های بدون آینه نمی توانند روی اشیاء در حالت نزدیک به لنز دوربین متمرکز شوند ، بنابراین نمی توانند یک تصویر ماکرو واقعی را ضبط کنند. برای عکس گرفتن در حالت نزدیک به اشیاء ، به یک لنز ماکرو نیاز دارید. انتخاب لنز ماکرو خوب برای تصویر برداری بسیار مهم است. در این مقاله ما به بررسی و نحوه انتخاب لنز ماکرو می پردازیم.

اما انتخاب لنز ماکرو می تواند بسیار گیج کننده باشد. این نسبت ها مانند 1: 1 به چه معنی است؟ لنز واید بهتر است یا تله فوتو؟

نسبت در لنز های ماکرو

برای انتخاب لنز ماکرو باید مفهوم نسبت را بدانیم. برای درک اینکه نسبت لنزهای ماکرو چیست ، ابتدا باید مفهوم اصلی دوربین دیجیتال را درک کنید. هنگامی که نور از طریق لنز وارد دوربین می شود ، صحنه ای که مشاهده می کنید به حسگر برخورد می کند و به عنوان تصویر دیجیتالی ضبط می شود.

البته بیشتر اوقات ، چیزی که می بینیم بسیار بزرگتر از سنسور داخل یک دوربین است. نسبت لنز به ما این ایده را می‌ دهد که یک شی چقدر فضا را بر روی سنسور دوربین قرار می‌ دهد، در مقابل این که چقدر فضا در زندگی واقعی اشغال می‌ کند. برای عکاسی ماکرو، نسبت‌ ها به نشان دادن این که چقدر می‌ توانید آن اشیا کوچک را ظاهر کنید، کمک می‌ کنند. یک لنز ماکرو واقعی معمولا به عنوان نسبت : ۱)در نظر گرفته می‌ شود، بنابراین یک وسیله که ۵ سانتی متر ارتفاع دارد، دارای ۵ سانتی متر طول بر روی سنسور است. . برخی از لنز ها به صورت ماکرو به بازار عرضه می شوند اما دارای نسبت 1: 2 هستند به طوری که اشکال 5 سانتی متری فقط 2.5 سانتی متر روی سنسور طول دارند. 

چرا این نسبت مهم است؟ یک لنز با نسبت ۱: ۱ به شما این امکان را می‌ دهد که بتوانید از نزدیک عکس بگیرید و شی را در اندازه واقعی اش ثبت کنید. بزرگنمایی البته تحت‌ تاثیر فاصله است. شما می‌ توانید از اغلب لنز های ماکرو برای گرفتن عکس از یک درخت از فاصله دور استفاده کنید. زیرا تا زمانی که نزدیک نشوید به این نسبت 1: 1 دست پیدا نمی کنید. یک لنز ماکرو به این نسبت در حداقل فاصله فوکوس دست پیدا می کند

حداقل فاصله فوکوس

یک لنز ماکرو می‌ تواند بر روی موضوعاتی تمرکز کند که در جلوی لنز نزدیک‌ تر از یک لنز معمولی هستند. حداقل فاصله فوکوس در مشخصات فنی لنز ذکر شده است ، و این نشان می دهد که چقدر می توانید به سوژه نزدیک شوید و همچنان متمرکز شوید. برای دستیابی به حداکثر نسبت ، مانند 1: 1 ، باید همانطور که لنز اجازه می دهد ، نزدیک به موضوع باشید ، یا درست در حداقل فاصله فوکوس.

انتخاب لنز ماکرو و نکات آن

شطرنح

هنگام رسیدن به حداقل فاصله فوکوس ، فاصله کانونی لنزها نیز اهمیت دارد. یک لنز ۳۵ میلی متر به یک فاصله کانونی بسیار کوچک تنها چند اینچ نیاز دارد تا به نسبت ماکرو ۱: ۱ برسد.

این مطلب را هم ببینید
اهمیت فوکوس دستی در عکاسی

 

لنز واید یا لنز ماکرو؟

لنز های ماکرو تله فوتو در چندین فاصله کانونی مختلف در دسترس هستند. می توانید یک لنز ماکرو را انتخاب کنید که دارای زاویه وسیعی مانند 35 میلی متر ، استانداردی مانند 50 میلی متر یا یک تله مانند 300 میلی متر باشد. کدام یک بهتر است؟ این موضوع به سوژه ای که می خواهید عکس بگیرید بستگی دارد. البته لنزهای زاویه باز، چشم‌انداز وسیع‌ تری را ثبت می‌ کنند. شما بیشتر صحنه را در عکس می‌ گیرید. این در حالی است که باید به نسبت مورد نظر هم برسید. 

لنزهای تله فوتو بیشتر زمینه را از بین می برند. از آنجا که ایده خوبی است برای حفظ پیش زمینه در یک لنز ماکرو ، بسیاری از عکاسان ماکرو لنزهای تله فوتو را ترجیح می دهند.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی در شب و نکات آن

اغلب لنزهای ماکرو از نزدیک فوکوس می‌کنند، اما می‌ توانند مانند یک لنز معمولی به حالت بی‌ نهایت هم فوکوس کنند، بنابراین شما می‌ توانید از آن‌ ها برای انواع دیگر عکاسی نیز استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *