آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اهمیت قطبش متقاطع در عکاسی

قطبش متقاطع در عکاسی

حتما شما هم می دانید که نور یکی از مهم ترین و تاثیرگذارین عوامل در عکاسی بشمار می رود. قطبش متقاطع نیز یکی از پدیده های متبط با نور بوده که با کمک آن می توان تصاویر فوق العاده ای ثبت کرد. در این بخش می خواهیم به اهمیت قطبش متقاطع در عکاسی بپردازیم.

قطبش متقاطع در عکاسی

درک نور قطبیده (پلاریزه)

نور نوعی تابش الکترومغناطیسی محسوب می‌شود؛ به این معنی که از امواج در حال نوسان عمود بر جهت تابش تشکیل شده است. اما این امواج همسو نیستند. برخی از آن‌ها به بالا و پایین، برخی به چپ و راست و بعضی دیگر به همه‌ی جهات در حال حرکت و نوسان هستند. البته این ویژگی‌ تنها تا زمانی صدق می‌کند که درحال بررسی نور قطبیده نباشیم.

امواج نوری پلاریزه همه موازی با یکدیگر نوسان دارند؛ به این معنی که همه در یک صفحه‌ی مشترک هستند. برای ایجاد نور پلاریزه، می‌توانیم از یک قطبش‌گر (Polarizer) دایره‌ای یا خطی استفاده کنیم که فقط به نور یک صفحه خاص اجازه عبور می‌دهد. در این روش، امواج نوری که در جهات دیگری قرار دارند منعکس می‌شوند و نمی‌توانند عبور کنند. دو قطبش‌گر که عمود بر هم قرار گرفته‌اند اجازه عبور به هیچ نوری نمی‌دهند.

وقتی نور قطبیده را به سوژه هدایت می‌کنیم، این مسئله واقعا جالب می‌شود. هنگامی که نور پلاریزه به سطح سوژه برخورد می‌کند، منعکس و بیشتر آن دوباره به نور پراکنده و غیر قطبی تبدیل می‌شود. البته در این مرحله اجزای بازتاب خاص هنوز قطبی هستند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از فیلتر قطبش‌گر دوم (CPL) جلوی لنز ما خنثی شوند. این فرایند، تصویری بسیار تمیز و واضح برای ما به ارمغان می‌آورد.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی در مورد فلاش عکاسی

حتی اگر فقط یک فیلتر CPL در کیف دوربین داشته باشید، می‌توانید این کار را در خانه امتحان کنید. عملکرد نمایشگر LCD به‌گونه‌ای است که نور قطبی منتشر می‌کند؛ بنابراین تنها کاری که لازم است برای مشاهده اثر قطبش متقاطع انجام بدهید، ایجاد یک فایل خالی ورد یا بارگذاری یک تصویر سفید است.

پدیده‌ی جذاب و زیبای دوشکستگی

یکی از تأثیرات جالب توجه قطبش متقاطع، دوشکستگی (Birefringence) نامیده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، قطبش متقاطع یک تکنیک است که اجازه می‌دهد بازتاب‌های اضافه تصاویر را با استفاده از نور قطبیده حذف کنید. اما می‌توان با استفاده از آن کارهای خلاقانه‌تری نیز انجام داد. برای مثال  می‌توانید با استفاده از قطبش متقاطع گرادیانت‌‌های رنگین کمانی بی‌نظیری از سوژه‌هایی مانند پلاستیک، یخ و کریستال‌ها ایجاد کنید. در بعضی صنایع از این روش برای انجام کارهای خاص استفاده می‌شود؛ اما در عکسبرداری، این تکنیک به ما اجازه ثبت تصاویر ماکروی خارق‌العاده می‌دهد.

تصویر فوق ساختار مولکولی یک تکه یخ نازک را نشان می‌دهد. اینکه این ساختارها به چه رنگی دیده می‌شوند به جهت قطبش‌گر جلوی لنز بستگی دارد. عکس زیر از انجماد آب روی یک فیلتر قطبی ایجاد شده که روی یک منبع نور مسطح و یکنواخت قرار گرفته است.

دو فیلتر قطبی که در فرایند عکسبرداری استفاده شده‌اند، در جهت مخالف یکدیگر قرار دارند. این امر باعث خنثی شدن تمام نور می‌شود؛ زیرا فیلتر CPL زیر یخ، نور ورودی را قطبیده می‌کند. نور بعد از ورود به یخ، دو بار می‌شکند و این مسئله باعث تقسیم پرتوی اصلی به دو اشعه می‌شود که با توجه به ضریب شکست، در جهات مختلف حرکت می‌کنند. هر دو اشعه هنوز قطبیده هستند. هنگامی که یک موج از دیگری عقب می‌ماند،  هنگام عبور از قطبش‌گر دوم بین دو موج تداخل ایجاد می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نورپردازی در عکاسی پرتره

به این پدیده دوشکستگی (birefringence) گفته می‌شود و دلیل به وجود آمدن رنگ‌های بی‌نظیر گرادینت موجود در تصویر بالا همین فرایند است. اینکه رنگ گرادینت به جهت قطبش‌گر‌ها نسبت به یکدیگر بستگی دارد. با قطبش‌گر‌های خطی بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

استفاده از یک قطبش‌گر

برای انجام این آزمایش در خانه، لازم نیست یک قطبش‌گر اضافه خریداری کنید چرا که نمایشگر رایانه شما کافی است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمایشگر LCD می‌تواند نور قطبیده ساطع کند؛ در نتیجه تنها کاری باید انجام بدهید، ایجاد یه صفحه خالی در ورد یا دانلود یک تصویر سفید است. با داشتن این امکانات ساده می‌توانید اکتشافات خود را در زمینه افکت‌هایی که می‌توان توسط پدیده دوشکستگی ایجاد کرد در خانه آغاز کنید. می‌توانید یک فیلتر CPL جلوی صفحه رایانه نگه دارید و انواع مسدود شدن نور بسته به زاویه فیلتر را مشاهده کنید. با استفاده از نمایشگر به‌عنوان منبع نور و یک CPL روی لنز دوربین، بررسی اثرات دوشکستگی را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *