مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟

اینترنت VDSL چیست

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در روزهای گذشته خبر داد که وزارت ارتباطات با ارتقای سرویس ADSL کاربران به VDSL قصد دارد سرعت اینترنت آنها را ۴ برابر بیشتر کند. اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص این فناوری بدست آورید.

اینترنت VDSL چیست ؟

بطور کل DSL (خط اشتراک دیجیتال) فناوری خاصی است که اینترنت پهن‌باند را با استفاده از خطوط تلفن خانه، برای کاربر مهیا می‌کند. شرکت‌های بزرگی در کشورهای مختلف، اینترنت خانگی را با اتکا به فناوری DSL در دسترس کاربران قرار می‌دهند؛ سه نوع اتصال شامل ADSL (خط اشتراک دیجیتال نامتقارن)، VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) و UFB (فیبر نوری) امروز جزو محبوب‌ترین‌ها در سراسر دنیا هستند و مزیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.

VDSL

عبارت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه است. VDSL نسل جدید اینترنت باند پهن است که از خط تلفن مسی شما استفاده می کند اما سرعت اتصال سریع‌تری را ارائه می‌دهد. همانند ADSL، سرعت این تکنولوژی بستگی به طول کابل مسی از خانه شما تا تجهیزات شبکه دارد. به عبارت دیگر، با افزایش فاصله شما تا تجهیزات شبکه و سوئیچینگ آن، سرعت اینترنت نیز کاهش می‌یابد.

این مطلب را هم ببینید
لپ‌تاپ‌های جدید سری Envy اچ پی معرفی شدند

اینترنت VDSL چیست

ADSL

ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است. ADSL درواقع نوعی خاص از فناوری DSL به‌شمار می‌آید که با بهره‌گیری از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت پهن‌باند را برای شما فراهم می‌کند. انتقال شبکه‌ی اینترنت از طریق سیم‌های مسی بدون قطع تماس‌های صوتی صورت می‌پذیرد و مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند.

مزیت استفاده از فناوری ADSL برای اتصال به اینترنت این است که برای بهره‌ گرفتن از آن به هیچ‌گونه سیم ویژه‌ای نیاز ندارید و می‌توانید از همان سیم‌کشی تلفن خانه استفاده کنید.

تفاوت ها

فاصله از مرکز مخابرات

نکته دیگر اما فاصله‌ای است که کاربر باید از مرکز مخابرات داشته باشد. در ADSL، کیفیت سیم‌، گنجایش بستر خطی و در نهایت فاصله تا مرکز مخابرات عواملی تاثیرگذار در سرعت اینترنت هستند. چون ADSL محدوده بیشتری را پوشش می‌دهد، معمولا اکثر افراد اگر از بستر خطی مناسب و کابل‌کشی با کیفیت درون منزل بهره‌مند باشند، مشکل خاصی از بابت سرعت نخواهند داشت.

برای VDSL اما که روی همان بستر مسی قرار می‌گیرد و نیاز به کابل کشی اضافه هم از جانب کاربر ندارد، فاصله تا نزدیک‌ترین مرکز مخابراتی عامل بسیار مهمی است. مثلا کاربران برای بهره‌مندی از VDSL باید کمتر از ۱ کیلومتر با مخابرات فاصله داشته باشند و این مقدار برای VDSL-Vplus بسیار کمتر است و حدودا به ۳۰۰ متر می‌رسد. در اینجا با دو اصطلاح مواجه هستیم؛ Downstream و Upstream که به ترتیب یعنی کسانی که فاصله نزدیک‌تری به مخابرات دارند و کسانی که در فواصل دورتر هستند.

این مطلب را هم ببینید
200 افزونه مخرب فایرفاکس توسط موزیلا مسدود شد

سرعت

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو اتصال اینترنتی، سرعت آن‌ها است. VDSL سرعت بیشتری نسبت به اتصالات ADSL به کاربران خود ارائه می‌دهد. VDSL سرعت دانلود را تا حداکثر ۷۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود را تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه فراهم می‌کند. اما ADSL از طرف دیگر، حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند و سرعت آپلود بسیار پایین‌تر خواهد بود.

از طرف دیگر Downstream و Upstream دیگر مطرح نیست و تمام کاربران VDSL سرعتی مشابه را دریافت می‌کنند. البته نکته قابل توجه در مورد VDSL این است که کیفیت کابل‌های مسی و فاصله کاربر تا سوئیچینگ شبکه به‌طور مستقیم بر سرعت سرویس تاثیر می‌گذارند.

هزینه

تفاوت بعدی این دو سرویس، هزینه راه‌اندازی و تعرفه‌های آن‌ها است. تعرفه‌ی این دو سرویس تفاوت زیادی ندارند، اما به دلیل جدیدتر بودن اتصال VDSL و این واقعیت که تعداد ارائه‌کنندگان آن کمتر از ADSL است، در نتیجه برای فراهم کردن یک اتصال VDSL هزینه‌ی بیشتری لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *