اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

بوکه در عکاسی به چه معناست؟

بوکه، که در زبان انگلیسی با نام Boke یا Bokeh  مشهور است، یکی از محبوب‌ترین سوژه‌ها در عکاسی است. دلیل این که چرا آن اینقدر محبوب است، این است که بوکه در عکاسی تصاویر را از نظر بصری جذاب می‌کند و ما را مجبور می‌کند تا توجه خود را بر روی یک منطقه خاص از تصویر متمرکز کنیم. این کلمه برگرفته از کلمه ای در زبان ژاپنی است که به معنای “تاری” است. ما در این مقاله قصد داریم مفهوم بوکه را برای شما بیان کنیم.

بوکه چیست؟

در اصل، بوکه ، کیفیت خارج از فوکوس یا قسمت‌های تار تصویر ارائه‌ شده توسط یک لنز دوربین است.البته به معنای تاری خود عکس یا مقدار تاری در پیش‌ زمینه یا پس‌ زمینه یک سوژه نیست. تاری که شما برای دیدن در عکاسی به کار بردید که سوژه را از پس‌ زمینه جدا می‌کند، نتیجه  عمق میدان است و به طور کلی به سادگی تاری پس‌ زمینه نامیده می‌شود. با این حال، کیفیت و احساس مبهم پس‌زمینه / پیش‌زمینه و نقاط بازتاب نور، چیزی است که عکاسان بوکه می‌نامند. اگر متوجه نشدید به عکس زیر دقت کنید تا منظور از بوکه را بهتر بفهمید. 
بوکه در عکاسی چیست

مفهوم بوکه

گنجشک در فوکوس و شارپ است (که به این معنی است که داخل عمق میدان است در حالی که پس‌زمینه خارج از فوکوس است (که به این معنی است که پس‌زمینه خارج از عمق میدان است). عمق میدان کوچک یا کم‌عمق، نتیجه ایستادن  نسبتا نزدیک به سوژه و با استفاده از یک دیافراگم بزرگ است. این حلقه‌های گرد رنگ مختلف در سمت چپ تصویر را ببینید؟ اینها بازتاب‌های نور هستند کهدایره‌ای می باشند. در این عکس مفهوم بوکه مشخص است.

خوب یا بد بودن bokeh

در این بخش از مقاله قصد داریم  بوکه خوب یا بد را در عکاسی بیان کنیم. به یاد داشته باشید، بوکه توسط لنز ایجاد می‌شود، نه دوربین. لنزهای مختلف به دلیل طراحی‌های نوری منحصربفرد، بوکه را به طور دیگری متفاوت می‌سازند. به طور کلی، لنزهای پرتره و تله فوتو با دیافراگم‌های بزرگ‌تر، بوکه زیباتر و بهتری نسبت به لنزهای زوم ارزان‌تر به ما عرضه می کنند. خب یه بوکه خوب به چه معناست؟ بوکه کاملا به لنز بستگی دارد و می توانید با داشتن لنز های با کیفیت بوکه بهتری داشته باشید. بوکه لنز را می توانید با فوکوس کردن روی یک تصویر امتحان کنید.

برای افزایش احتمال ایجاد بوکه قابل‌رویت در عکس‌های خود، فاصله بین سوژه و پس‌زمینه را افزایش دهید. شما می‌توانید این کار را با کاهش فاصله بین دوربین و سوژه انجام دهید. هر چه عمق میدان کم باشد، یا پس‌زمینه بیشتر باشد، تمرکز بیشتری بر روی آن خواهد بود.
مفهوم بوکه در عکاسی

بوکه و لنز

چه مدل لنز هایی بوکه های بهتری تولید می کنند؟

لنز های زیادی وجود دارند که می توانند بوکه های خیلی زیبایی به ما ارائه کنند. بیشتر لنزهای پر سرعت با دیافراگم های تیغه گرد مانند Nikon 85 mm f / 1.4G یا Canon 85 mm f / 1.2 II USM بوکه فوق العاده زیبایی ایجاد می کنند. نسخه کم هزینه همان لنزها – نیکون 85 میلی متر f / 1.8G و کانن 85 میلی متر f / 1.8 USM نیز بوکه زیبایی تولید می کنند. لنزهای زیادی برای لیست وجود دارد ، بنابراین توصیه می کنم با توجه به نیاز عکاسی خود ، تحقیقات بیشتری در مورد لنزهای مختلف انجام دهید.

خلاصه تولید بوکه

  • دیافراگم سریع بهتر است (حداقل f / ۲.۸)
  • استفاده از لنزهای پرایم سریع
  • فاصله کانونی طولانی بوکه بسیار بهتری ایجاد می‌کند
  • با لنزهای واید عکس بگیرید
  • افزایش فاصله بین سوژه و پس‌زمینه
  • به سوژه خود نزدیک‌تر شوید
  • پرتره‌های کلوزآپ و عکس‌های ماکرو در طبیعت بگیرید
  • از نور پس‌زمینه، نور پهلو، یا نور مویی استفاده کنید.

سخن آخر

یکی از نکات مهم در عکاسی بوکه است. ما در این مقاله مفهوم بوکه را در عکاسی برای شما بیان کردیم.

این مطلب را هم ببینید
بهترین‌ لنز‌های نیکون برای عکاسی معماری کدام اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *