آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس

معمولا لنزهای دوربین نسبت به دوربینی که از آن‌ها استفاده می‌کند از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. اگر فکر می کنید حتما باید دوربین قوی تر و باکیفیت تری داشته باشید تا کیفیت تصاویرتان بهتر شود ، با ما در این بخش همراه باشید تا از تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس ها مطلع شوید.

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس

برخی از مشخصه‌های لنز دوربین تاثیر خیلی زیادی روی اینکه نور چطور به لنز برخورد می‌کند و لنز چگونه آن را پردازش می‌کند تا به تصویر نهایی منجر شود دارند. این مشخصه‌ها خیلی مهم هستند و در ادامه هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

عمق میدان

با استفاده از عمق میدان می‌توانید بخشی از تصویر که در فوکوس است را کنترل کنید. شما همیشه به یک مقدار ثابت فوکوس نیاز ندارید. در برخی عکس‌ها باید فقط مقدار کمی از تصویر در فوکوس باشد و در برخی دیگر (مثلا عکس‌های منظره) باید تمام تصویر در فوکوس قرار داشته باشد. عمق میدان در لنزهای مختلف فرق می‌کند و ماکزیمم دیافراگم لنز تاثیر خیلی زیادی روی آن دارد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی براساس قیمت

دیافراگم

به زبان ساده دیافراگم ورودی لنز است که از طریق آن نور می‌تواند وارد لنز شود. این موضوع ممکن است کمی سردرگم کننده باشد زیرا هرچقدر مقدار عددی دیافراگم بزرگتر باشد، ورودی آن کوچک‌تر خواهد بود و نور کمتری وارد لنز می‌شود.

مقدار عددی کوچک‌تر نیز امکان ورود نور بیشتری را به داخل لنز می‌دهد و نور بیشتر هم یعنی عمق میدان کوچک‌تر. در حالی که یک دیافراگم بسته‌‎تر باعث خواهد شد بخش خیلی بیشتری از تصویر در فوکوس باشد. بنابراین شما باید به دنبال لنزی باشید که مقدار عددی دیافراگم آن نیز بزرگ‌تر است.

فاصله کانونی

یکی از بخش‌های دیگری که باعث می‌شود تاثیر لنز روی کیفیت تصویر مشهود باشد فاصله کانونی است. فاصله کانونی به فاصله بین نقطه‌ی تشکیل تصویر تا صفحه‌ی سنسور گفته می‌شود و برحسب میلیمتر محاسبه خواهد شد. محدوده فاصله کانونی لنز با عدد نمایش داده می‌شود و نشاندهنده‌ی این است که چقد از صحنه ثبت می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی براساس قیمت

در صورتی که این عدد کوچک‌تر باشد، محدوده عریض‌تری از صحنه ثبت خواهد شد و اعداد بزرگتر هم محدوده‌ی کوچک‌تری از صحنه را ثبت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *