آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترکیب بهتر در عکاسی و چند نکته ساده در ارتباط با آن

بررسی ترکیب بهتر در عکاسی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا شما فوراً به سمت برخی عکس ها جذب می شوید ، اما برخی دیگر نه؟ برخی از عکس ها برای شما بسیار لذت بخش هستن و به هیچ عنوان از دیدن آن ها خسته نمی شوید. اما این در حالی است که برخی تصاویر را برای یک بار دیدین هم نمی پسندیم؟ به نظر شما دلیل این مسئله چیست؟ آیا سوژه عکاسی خوب نبوده؟ یا عکاس مهارت لازم و کافی را برای عکاسی نداشته است؟ اما این مسئله در اصل مربوط به نوع تهیه و گرفتن عکس است. چگونگی تهیه یک عکس تأثیر بسیار زیادی در چگونگی نگاه کردن به آن دارد. عکس هایی که به خوبی تهیه نشده اند قدرت ماندگاری ندارند و به سرعت توسط مغز ما دور می شوند. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی در ارتباط با ترکیب بهتر در عکاسی بیان کنیم.

این نکات باعث می شوند تا بتوانیم تصاویر بهتری تهیه نماییم. پس با ما تا پایان مقاله همراهی کنید.

۱) افقی و عمودی

اولین نکته ترکیب بهتر در عکاسی بررسی افقی و عمودی بودن است. ببینیم منظور چیست؟ وقتی ذهن ما صحنه ای را می بیند تصور می کند که باید افقی باشد. اما در واقع این چنین نیست. تمام تصاویر افقی نیستند. باید بدانی هر تصویر را چگونه بگیریم. در اغلب دوربین ها شما با استفاده از منظره یاب می توانید تنظیمات مورد نر خود را انجام دهید و تصاویر را برای افقی یا عمودی بودنشان تنظیم نمایید.

این مطلب را هم ببینید
6 نکته برای تسلط بر لنزهای دوربینتان

اما جهت عمودی در منظره یاب چالش برانگیز است و می تواند ما را به چالش بکشد. در خطوط عمودی عکس ها می تواند مسائل زیادی برای عکاس رخ دهد. برای ترکیب بهتر در عکاسی باید تشیخص داد کجا عمودی و کجا افقی بهتر است. بعضی اوقات عکاسی از موقعیتی که قسمت پشتی دوربین را عمودی نگه دارد غیر ممکن است. برای مثال ، اگر می خواهید از یک ساختمان بلند عکس بگیرید ، حتی با یک لنز با زاویه دید بسیار وسیع ، باید دوربین را به سمت بالا زاویه دهید. در چنین شرایطی مجبور خواهید بود کلید اصلی را در پردازش بعد از آن اصلاح کنید.

ترکیب بهتر در عکاسی

درخت

۲)حاشیه ها

دومین نکته ترکیب بهتر در عکاسی مربوط به حاشیه ها است. یکی از رایج ترین مشکلاتی که هنگام نقد عکس ها می بینیم ، بیت ها و قطعات خارج از لبه های قاب هستند. این مشکلات باعث می شود چشم شما از موضوع اصلی دور شود. بله گاهی اوقات می توانید این مشکلات را در ادیت های عکاسی یا با استفاده از کراپ کردن بر طرف کنید اما این بهترین راه حل نیست.  وقتی در حال تصویربرداری از یک سوژه هستید ، قبل از گرفتن عکس ، به اطراف مرزهای قاب خود نگاه کنید. آیا عناصر پریشان کننده ای وجود دارد؟ اگر وجود دارد ، ترکیب خود را  کمی تنظیم کنید.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی زمستانی و نکات اساسی آن

۳) ساده سازی

این آسان است که موضوع اصلی عکس در یک تصویر شلوغ یا به هم ریخته گم شود. اما سومین نکته از ترکیب بهتر در عکاسی بررسی جالب به شما ارائه می دهد. آن هم ساده سازی است. سعی کنید از سوژه در زوایای مختلف عکاسی کنید. گاهی پرسپکتیو خود را تغییر دهید. حتی کمی تغییر باعث می شود تا تصویر مشا ساده تر شود. سادگی به زیبایی کمک بسیار زیادی می کند.

۴) تقاطع اشیا

هنگامی که دو عنصر تصویری غیر مرتبط با هم تداخل پیدا می‌کنند و یا با هم اوورلب پیدا می‌کنند، اغلب توجه نا خواسته به محل تقاطع آن‌ ها جلب می‌ کنند. این ترکیب تصاویر می تواند به راحتی شما را در ترکیب خاص خود جذب کند. با تقاطع اشیا در این سیستم ترکیب به راحتی می شود عکس های جذابی خلق کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *