آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

لنز های زاویه دید عریض و نحوه استفاده از آن ها

معرفی لنز های زاویه دید عریض

در عکاسی انواع مختلفی از لنز ها وجود داردو هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. ما در این مقاله به بررسی لنز های زاویه دید عریض می پردازیم. لنز های واید یا زاویه دید عریض برای عکاسان منظره بسیار محبوب هستند. مشکل اصلی این است که این لنز ها با روشی که جهان به طور عادی می بینند بسیار متفاوت هستند. همین تفاوت ها باعث می شود که استفاده نادرست از آن ها روز به روز بیشتر می شود. لنز های واید یکی از مهم ترین ابزاری هستند که در اختیار دارید و در صورت استفاده خوب می تواند منجر به عکس های دیدنی شود. با ما در این مقاله همراه شوید تا با این مدل به طور کافی آشنا شوید.

چشم انداز های اغراق آمیز

اگر قبلا از لنز های با زاویه دید عریض استفاده نکرده اید، اولین چیزی که متوجه خواهید شد، چشم انداز اغراق آمیز آن ها از جهان خواهد بود. لنز های واید آن قدر گسترده هستند که به شما امکان می دهند موضوع را به طرز باور نکردنی نزدیک خود کنید و همه چیز را در عکس خود جای دهید. در کل چشم انداز واقعی عکس به لنز بستگی ندارد. در واقع  فقط به فاصله شما از موضوع بستگی دارد.
با این حال به نظر می رسد لنز های واید عریض تر بیش از سایر لنز ها چشم انداز شما را تغییر می دهند. زیرا این امکان را به شما می دهند که از حالت عادی خیلی نزدیک تر به سوژه شوید.‌ اما این چشم انداز اغراق امیز شمشیر دو لبه است. از یک طرف به این معنی است که پیش زمینه عکس شما فوق العاده بزرگ و مفصل خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
تعادل شعاعی در عکاسی به چه معناست؟

توضیحات بیشتر

برخی از عکاس ها عاشق عکس گرفتن از تپه های شنی هستند و لنزهای با زاویه دید عریض برای نشان دادن خطوط دیوانه وار در اطرافشان عالی هستند. مشکلی در اغراق ظاهری در چشم انداز از یک لنز با زاویه دید عریض وجود دارد.

به عنوان مثال اگر از کوهستان عکاسی می کنید ، اگر از لنزهای با زاویه دید عریض استفاده کنید ، ممکن است در نهایت کوچک و ناچیز به نظر برسند. این مشکل اصلی مردم هنگام استفاده از لنز های با زاویه دید عریض برای عکاسی از چشم انداز است. بله ، لنز های با زاویه دید گسترده اندازه پیش زمینه شما را افزایش می دهند.

با وجود مشکلات ، لنزهای با زاویه دید عریض برای بسیاری از عکاسی های منظره عالی هستند. اگر پیش زمینه خوبی داشته باشید ، بینندگان می توانند عکس شما را به صورت سه بعدی حس کنند ، گویی بیننده شما می تواند در صحنه ای واقعی و جذاب از تصویر قدم بزند.

توضیح لنز های زاویه دید عریض

لنز واید

نمای دیدنی

بسیاری از عکاسان خواهند گفت که شما نباید از عدسی با زاویه دید عریض استفاده کنید تا بتوانید همه چیز را در یک عکس قرار دهید. من به شخصه با این موضوع مخالفم. گاهی اوقات ، اگر صحنه ای باورنکردنی دارید که چشم اندازی فوق العاده دارد، بهترین راه استفاده از لنز های واید است. فرض کنید تمایل دارید از ابر های بالایسر خود عکس بگیرید. بهترین حالت استفاده از لنز های واید است. بدون استفاده از این لنز نمی توانید به تصویری زیبا دست پیدا کنید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین Lumix DC-BGH1 پاناسونیک معرفی شد

فضای منفی

روش دیگر استفاده از لنزهای با زاویه دید عریض ، ایجاد عکسی است که فضای منفی زیادی دارد. لنزهای با زاویه دید عریض کار خوبی را برای معرفی فضای منفی به عکس شما انجام می دهند. مثل همیشه ، بستگی به عکس خاصی دارد که شما می گیرید. شاید شما بخواهید پوچی صحنه صحرا را نشان دهید ، در این صورت فضای منفی دقیقاً همان چیزی است که شما می خواهید. اما اگر می خواهید زیبایی و درام یک صحنه دوردست را نشان دهید ، فضای منفی بینندگان را از این کار دور می کند. از این رو می توان در فضاهای خاص از لنز زاویه دید عریض استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *