عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

تفاوت بین پهپادهای UAV و UAS

با گسترش استفاده از پهپادهای غیرنظامی، تجاری و نظامی، پوشش رسانه ای این فناوری به سرعت در حال افزایش است. در حالی که رسانه ها اغلب از اصطلاحات «وسیله هوایی بدون سرنشین» (UAV)، «سیستم هواپیمای بدون سرنشین» (UAS)، و «پهپاد خودران» به جای یکدیگر استفاده می کنند،اما بین هر سه تفاوت های معناداری وجود دارد.در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

پهپاد (UAV) چیست؟

“پهپاد” به طور خاص به هواپیماهایی اطلاق می شود که می توانند از راه دور بدون نیاز به انسان در هواپیما برای پرواز هدایت شوند. در حالی که این اصطلاح را می توان به طور دقیق برای توصیف هواپیماهای بدون سرنشین در موارد استفاده تجاری یا غیرنظامی استفاده کرد، معمولاً در اشاره به کاربردهای نظامی استفاده می شود.

Predator XP یک نمونه عالی از یک پهپاد است. این هواپیما توسط شرکت General Atomics Aeronautical Systems ساخته شد و برای استفاده توسط نیروی هوایی ایالات متحده و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای تکمیل مأموریت های شناسایی و نظارت هوایی طراحی شد. Predator XP مجهز به دوربین‌ها، حسگرها و مهمات نیز به عنوان هواپیمای خلبانی از راه دور (RPA) شناخته می‌شود.

پهپاد (UAS) چیست؟

“سیستم های هواپیمای بدون سرنشین” به کل سیستم مورد نیاز برای عملیات پهپادهای پیشرفته از جمله هواپیما، ایستگاه کنترل زمینی و سیستم ارتباطی اشاره دارد. UAS می تواند به یک خلبان انسانی روی زمین (مانند Atlas Pro) نیاز داشته باشد یا بدون نیاز به اپراتور انسانی کاملاً مستقل باشد (مانند Percepto Solution). هر UAS شامل یک پهپاد به عنوان جزئی از هواپیما در سیستم است.

دولت ایالات متحده استفاده از “UAS” را در مورد فناوری های هواپیماهای بدون سرنشین ترجیح می دهد زیرا به  یک سیستم کامل اشاره دارد، نه فقط خود هواپیما. UAS بیشتر برای نقشه برداری، بازرسی و حمل و نقل کالا استفاده می شود. با این حال، بسیاری از محصولات مصرفی مدرن که برای کارهای غیرنظامی مانند فیلم سازی یا مسابقه استفاده می شوند، از نظر فنی واجد شرایط UAS هستند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین عکاسی کانن Canon 90D

یکی از نمونه‌های پرسپتو پهپاد اسپارو( UAS، Percepto Solution) است که شامل یک پهپاد، یک پایگاه شارژ هوشمند و یک سیستم مدیریت داده است. در اینجا نحوه کار آن آمده است:

پایگاه پرسپتو پهپاد اسپارو ( UAS، Percepto Solution ) را قادر می‌سازد تا بدون خلبان، با ایجاد پناهگاه، ارتباطات هوایی، پورت شارژ و بررسی‌های منظم برای مسائل مکانیکی، مأموریت‌های خود را انجام دهد. سیستم مدیریت داده‌های Percepto، AIM، جزئیات پرواز و برنامه‌ریزی‌ها را با یکدیگر ارتباط می‌دهد، داده‌های جمع‌آوری‌شده را پردازش و تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارش‌هایی را هنگام فرود ایجاد می‌کند.

RPA چیست؟

RPA یک هواپیمای خلبانی از راه دور است. همانطور که از این اصطلاح پیداست، اینها به کنترل هواپیما نیاز دارند. برخی از افراد این واژه را به جای پهپاد به کار می برند. این اصطلاح معمولاً در اروپا استفاده می شود.

RPA ها معمولاً برای مقاصد تجاری استفاده می شوند. برای پرواز با RPA مجوز لازم است.
پهپاد تجاری چیست؟

یک پهپاد تجاری یک UAS را توصیف می کند که برخلاف پهپادهای تفریحی به عنوان بخشی از یک تجارت استفاده می شود.

پهپادهای تجاری در صنایع رو به رشد و در ظرفیت های بسیاری استفاده می شوند. اینها شامل تحویل، عکاسی، نظارت بر محصول، نقشه برداری زمین، بازرسی در فضای باز و سرپوشیده و موارد دیگر است. پهپادها معمولاً وظایف تجاری را ایمن‌تر، سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر انجام می‌دهند.

این مطلب را هم ببینید
چند ایده کاربردی برای عکاسی در فصل پاییز

Percepto Sparrow در این دسته قرار می گیرد. هنگام انجام بازرسی، فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی به آن امکان می دهد فراتر از جمع آوری داده ها رفته و بینش های عملی در زمان واقعی ارائه دهد.

 “پهپاد خودران”چیست؟

اصطلاح “پهپاد خودران” پهپادی را توصیف می کند که می تواند بدون دخالت انسانی عمل کند. به عبارت دیگر، می تواند به صورت کاملاً خودمختار بلند شود، مأموریت ها را انجام دهد و فرود بیاید.

پهپاد خودران نوعی پهپاد است، اما پهپاد لزوماً یک «پهپاد خودکار» نیست. در مورد پهپادهای خودمختار، نرم افزار مدیریت ارتباطات، مأموریت ها را هماهنگ می کند و به جای انسان، هواپیما را خلبانی می کند. از آنجایی که “پهپاد خودران” به جای انسان توسط نرم افزار هدایت می شود، یک پهپاد مستقل طبق تعریف بخشی از یک UAS است، زیرا برای کار کردن به یک سیستم کامل نیاز دارد.

Sparrow I که توسط Percepto ساخته شده است، نمونه ای از یک پهپاد مستقل است. این پهپاد به اپراتور روی زمین یا هوا نیاز ندارد، بنابراین می‌تواند ماموریت‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده 24 ساعته و 7 روزه را با فناوری PerceptoCore™ ما برای امنیت هوایی، تعمیر و نگهداری و عملیات انجام دهد.

کاوش ایستگاه های پهپاد مستقل توسط Percepto

تولیدکنندگان پهپادها اغلب محصولات خود را به عنوان “خودکار” تبلیغ می کنند، اما بدون یک ایستگاه پهپاد مستقل، باید بدانیم که خلبان انسانی همچنان در زمین مورد نیاز است، که خلبان انسانی بار هزینه عملیاتی عمده را نشان می دهد. ایستگاه های پهپاد مستقل Percepto نیاز به اپراتور انسانی را برطرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *