بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

همان طور که می‌دانید با عکاسی نور را ثبت می‌کنیم در صورتی که نوری نباشد هیچ عکسی نیز ثبت نمی‌شود. اما سختی عکاسی در محیط‌هایی که نور کمی دارند خود را نشان می‌دهد. برای اینکه نور کم را جبران کنیم از روش‌های مختلفی می‌توانیم استفاده کنیم از جمله تنظیمات مثلث نوردهی که شامل میزان دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت است. روش دیگر افزودن نور کافی به محیط است. در این مقاله به بررسی تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی می‌پردازیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

اما نکته مهم در عکاسی استفاده درست از نور است. معمولا از منابع نور مصنوعی مثل فلاش‌ها در محیط‌های کم نور استفاده می‌شود. بیشتر عکاس‌ها از این منابع استفاده می‌کنند. یک مسئله مهم در فلاش‌های نورپردازی TTL بودن و یا غیر TTL بودن آن‌هاست. بسیاری را کاربران در مورد این موضوع سوالاتی دارند که ما سعی کرده‌ایم در این مقاله به بررسی TTL بپردازیم و به سوالات شما پاسخ دهیم.

مفهوم فلاش TTL چیست؟

منظور از TTL یعنی  Through The Lens یا از طریق لنز است. اگر یک فلاش قابلیت TTL را دارا باشد یعنی دوربین نور وارد شده از طریق لنز را اندازه‌گیری می‌کند و بعد با کمک اطلاعات تنظیم نوردهی، مقدار توانایی فلاش را بطور خودکار تعیین می‌کند.  از اطلاعات مهم در فعالیت TTL، که می‌توان به آن اشاره کرد فاصله سوژه تا فلاش است. برای تعیین فاصله، پیش از آنکه فلاش نوردهی اصلی خود را انجام دهد، یک پیش فلاش کوتاه ایجاد می‌کند و مقدار بازگشت آن را معیار توانایی لازم برای فلاش اصلی قرار می‌دهد. پیش فلاش ایجاد شده در مدت زمان حدودا چند میکرو ثانیه بوده است به گونه‌ای که نمی‌توان آن را تشخیص داد. می‌توان گفت فعالیت فلاش TTL را همان عملکرد حالت خودکار در دوربین باید درنظر گرفت.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی که باید هنگام خرید سه پایه دوربین عکاسی رعایت کنید

نکاتی درباره حالت فلاش TTL

باید توجه داشته باشید که در حالت فلاش TTL قادر نخواهید بود که تغییر چشم‌گیری در نور فلاش ایجاد کنید. چون زمانی که تنظیمات نوردهی در دوربین را تغییر می‌دهید، ارتباط بین فلاش و دوربین موجب تغییر نور فلاش و همچنین ثابت ماندن نوردهی کل صحنه می‌شود. برای تغییر نور فلاش در حالت TTL  تنها می‌توانید از عملکرد جبران نوردهی فلاش یا Flash Compensation استفاده کنید.

با کمک این عملکرد قادر خواهید بود قدرت فلاش در حالت TTL را به قدری جبران کنید و تغییر دهید. شاید می‌توان گفت که اکثر عکاسان حرفه‌ای به همین دلیل از فلاش در حالت TTL استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از حالت تنظیم دستی فلاش استفاده کنند. به همان صورت که برای عکاسی کنترل شده و دقیق توصیه می‌شود از تنظیمات دستی نوردهی دوربین استفاده کنید،

تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

برای کنترل دقیق نوردهی فلاش نیز پیشنهاد می‌کنیم از حالت دستی تنظیم نور فلاش استفاده کنید. از کاربردهای مهم حالت TTL در نورپردازی با فلاش زمانی است که فاصله سوژه تا دوربین به طور دائم درحال تغییر است و نتوان آن را پیش بینی کرد. مثلا برای عکاسی در مراسم‌ها پیشنهاد می‌کنیم از حالت فلاش TTL استفاده شود. زمانی که نور فلاش بطور مستقیم به سوژه نمی‌خورد مثل زمانی که سر فلاش را به طرفین بچرخانید یا زمانی که از ابزارهای اصلاح نور مانند سافت باکس‌ها استفاده می‌کنید، فعالیت TTL مختل شده و قادر نیست نوردهی درستی  را ایجاد کند. با توجه به اینکه با حالت TTL مقدار دقیق نور فلاش برای هر عکس مشخص نیست، به وجود آوردن الگوه نورپردازی شبیه به هم در چندین عکس شاید غیرممکن نباشد اما بسیار مشکل است.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی در شب و نکات آن

 حالت TTL بهتر است یا تنظیم دستی؟

لازم به ذکر است که هیچ کدام از این دو حالت نسبت به دیگری بهتری مطلق ندارد. اگر مبتدی  هستید و تازه نورپردازی با فلاش را تجربه می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم از حالت TTL استفاده کنید مخصوصا زمانی که سوژه شما تحرک دارد و فاصله آن تا دوربین درحال تغییر است. تا زمانی که با آپشن‌های دوربین در تنظیمات مستقل نوردهی به طور کامل آشنا شوید تا به راحتی تنظیم دستی فلاش برای ایجاد نورپردازی خلاقانه را انجام دهید.
لازم به ذکر است که فلاش‌های دارای حالت TTL نسبت به فلاش‌های بدون این حالت گران‌تر هستند البته این فلاش‌ها معمولا دارای قابلیت‌هایی مثل همزمانی با سرعت بالا، فلاش پیاپی استروبوسکوپیک، همزمانی با پرده دوم و سایر امکانات جانبی نیز هستند که قیمت بالاتری دارند. پس خرید فلاش‌ با حالت TTL به صرفه‌تر است.

برای فرمان دادن رادیویی به فلاش‌ها نیز  استفاده از رادیو تریگرهایی با حالت TTL را پیشنهاد می‌کنیم. عکاسان مبتدی در هنگام استفاده از فلاش برای نورپردازی لازم است آموزش‌های ضروری را ببینند. شاید بپرسید از دو حالت TTL یا تنظیم دستی کدامیک را برای فلاش استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال به شرایط عکاسی و سناریوی صحنه شما بستگی دارد. حالت TTL مثل حالت خودکار عکسبرداری باعث افزایش سرعت شما در عکاسی با فلاش می‌گردد اما استفاده از تنظیم دستی، امکان ایجاد نورپردازی‌های خلاقانه را برای شما فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *