آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تمیز کردن لنز های دوربین

How-to-Clean-Nikon-Lenses-A-Complete-Guide

یکی از سوالاتی که برای خیلی از عکاسان به وجود می آید اسن است که چگونه باید لنز های دوربین اس ال آر را تمیز کرد. ما در این مقاله قصد داریم نحوه تمیز کردن لنز های دوربین را برای شما بیان کنیم تا به مشکلی در این باره برخورد نکنید. هنگام تمیز کردن لنزهای دوربین SLR ، عکاسان از روشهای مختلفی استفاده می کنند که برای آنها کار می کند. تمیز کردن لنزها یک پروسه نسبتاً ساده است و تقریباً بدون ریسک است ، مادامی که از ابزارهای مناسب برای کار استفاده کنید. اگر برای این کار از ابزار مناسب استفاده نکنید ممکن است لنز دچار مشکل شود یا روی آن خط و خش بیفتد. اما در کل چرا باید لنز دوربین را تمیز کنیم؟ در بخش اول مقاله خود به این سوال پاسخ می دهیم.

چرا باید لنز ها را تمیز کرد؟

علاوه بر جواب واضح “زیرا کثیف است” ، تمیز کردن لنزهای شما باعث می شود از تجهیزات دوربین خود بهترین نتیجه را بگیرید و بالاترین کیفیت را کسب کنید. بعضی از مبتدیان با این حالت مواجه می شوند که تصاویرشات ابری یا تار است و هر تنظیماتی را امتخان می کنند باز به نتیجه نمی رسند. در این حالت باید به آن ها گفت که به تمیز کردن لنز های دوربین خود اقدام نمایند. در این مواقع قسمت جلوی لنز بسیار کثیف می باشد و معمولا اثر انگشت روغنی و سایر مواد در همه جای آن وجود خواهد داشت.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی در نور کم و توضیحات آن

یکی از عکاسان مبتدی که با این شکل مواچه بود گفت که یک کودک نوپا دارد که دوربینش را خیلی دوست دارد. از این رو به راحتی میشد حدس زذ مشکل از کجاست؟

یکی دیگر از دلایل مهم برای تمیز کردن لنزهای دوربین این است که تصاویر خود را از ذره هایی که ممکن است در قسمت هایلایت پس زمینه و سایر قسمت های تصویر نشان داده شوند ، خالی نگه دارید. گرد و غبار بخش طبیعی زندگی یک عکاس است. در حالی که این ایده خوبی است که از فرود آمدن گرد و غبار بر روی لوازم خود جلوگیری کنید، چه بخواهید و چه نخواهید، در نهایت یک روز در محیطی شامل گرد و غبار به سر خواهید برد.

اگر به درستی این کار را انجام ندهیم چه می شود؟

اگر تمیز کردن لنز های دوربین به درستی صورت نگیرد می تواند به خطراتی برای لنز منجر شود. به یاد داشته باشید ، لنزهای دوربین بسیار شبیه  شیشه های روی عینک هستند بنابراین می توان گفت که به همان راحتی دچار خط و خش و مشکل می شوند. اگر تصمیم دارید خود لنزهای خود را تمیز کنید ، بسیار مهم است که ابزارهای مناسبی را برای کار انتخاب کنید و از آنها به درستی استفاده کنید. به طور مثال اگر از دستمال کثیف استفاده کنید لنز را به مشکل می اندازید. اگر روب پارچه شما گرد و خاک یا شن و ماسه باشد هر چند هم ریز باشد باعث ایجاد خراش روی لنز می شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین مکان های مناسب عکاسی در قزوین

استفاده از فیلترهای محافظ

سعی کنید برای استفاده بهتر اط لنز ها از فیلتر های محافظ استفاده نمایید.
این فیلترها باعث می شود تا لنز شما تمیزتر بماند. نهایت این است که فیلتر را تمیز میکنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید یک فیلتر همیشه ارزان تر از خرید لنز می شود.

فرآیند تمیز کردن لنز

روند تمیز کردن لنزها به سه بخش تقسیم می شود:

  • تمیز کردن قسمت بیرونی لنز

در این حالت باید با یک پارچه مرطوب و تمیز قسمت رویی لنز را کاملا تمیز نمود.

  • تمیز کردن خود لنز

در این حالت باید با استفاده از محلول پاک کننده مخصوص اقدام به تمیز کردن آن کنید.

  • تمیز کردن عناصر نوری عقب و جلو

در این حالت به هیچ عنوان از دستمال های میکروفایبر استفاده نکنید
چرا که ممکن است گرد و غبار به آن چسپیده باشد. در این مورد از تمیز کننده های خود لنز استفاده کنید.

1 دیدگاه در “تمیز کردن لنز های دوربین

  1. متشکرم

    دوربین مداربسته های لوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *