مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

در نسخه ۸۴ فایرفاکس ، فلش پشتیبانی نمی شود

نسخه ۸۴ فایرفاکس

تمامی تولیدکنندگان بزرگ مرورگرهای وب در دنیا اعلام کرده‌اند قصد دارند در سال جاری میلادی به پشتیبانی مرورگرهایشان از محتوای فلش (Flash) خاتمه دهند. ادوبی در سال ۲۰۱۷ ازطریق انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، پایان کار فناوری ادوبی فلش (Adobe Flash) را اعلام کرده بود. ادوبی در آن زمان به توسعه ‌دهندگان پیشنهاد کرد هرچه‌سریع‌تر به‌جای فلش به استفاده از فناوری‌های مدرن وب نظیر HMTL5 و WebGL و WebAssembly روی بیاورند. بر اساس گزارشات اخیر به نظر می رسد موزیلا نیز قصد دارید در نسخه ۸۴ فایرفاکس پشتیبانی از این نرم افزار را متوقف کند.

نسخه ۸۴ فایرفاکس

به‌ گفته‌ی موزیلا، فایرفاکس از لحاظ می‌تواند از فلش پشتیبانی می‌کند؛ اما این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در مرورگر غیرفعال شده است. با‌این‌حال، احتمال دارد کاربران برای برخی وب‌سایت‌ها مجبور شوند این قابلیت را فعال کنند. در‌حال‌حاضر، فلش تنها پلاگین NPAPI به‌حساب می‌آید که موزیلا فایرفاکس از آن پشتیبانی می‌کند. موزیلا با انتشار نسخه‌ی ۵۲ فایرفاکس در سال ۲۰۱۷، رسما به پشتیبانی از دیگر پلاگین‌های NPAPI نظیر مایکروسافت سیلورلایت (Microsoft Silverligh) خاتمه داده بود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین لپ تاپ های 13 اینچی در سال 2020

موزیلا از مدت‌ها پیش، نقشه‌ی راه مربوط به پایان پشتیبانی از فلش را در وب‌سایت خود قرار داده است. این شرکت به‌تازگی نقشه‌ی راه یادشده را با توضیحاتی جدید به‌روزرسانی کرده تا آن نسخه‌ای از فایرفاکس را مشخص کند که رسما به پشتیبانی از فلش خاتمه می‌دهد. طبق اطلاعات رسمی، فناوری فلش قرار است در نسخه‌ی پایدار فایرفاکس ۸۴ برای همیشه به تاریخ بپیوندد. موزیلا قصد دارد این نسخه‌ از مرورگر فایرفاکس را دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) دردسترس قرار دهد.

البته نسخه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان تا پیش از فرارسیدن تاریخ یادشده، پشتیبانی از فلش را از دست خواهند داد. بنابر اعلام موزیلا، پشتیبانی از فناوری فلش قرار است اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) از نسخه‌ی ویژه‌ی مرورگرش برداشته شود که با نام فایرفاکس نایتلی (Firefox Nightly) از آن یاد می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
نسخه جدید سرفیس پرو X مایکروسافت رونمایی شد

کاربران فایرفاکس در‌حال‌حاضر می‌توانند خودشان به‌صورت دستی قابلیت فلش را روی مرورگر غیرفعال کنند. همچنین، امکان حذف کامل سیستم مربوط به فلش از فایرفاکس برای کاربران فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *