دوربین مداربسته, مقالات تخصصی دوربین مداربسته

راهنمای خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته

خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته

راهنمای خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته را به شما توضیح میدهیم .خواندن دقیق و درک اصطلاحات و اطلاعات موجود در کاتالوگ یا دیتاشیت یک دوربین مداربسته یکی از قسمت های مهم انتخاب دوربین برای کاربری مناسب شماست. در این مطلب به بررسی کاتالوگ دوربین مداربسته  ورتینا پرداخته و اطلاعات  و اصطلاحات موجود در آن را تحلیل می کنیم.

نمونه کاتالوگ دوربین مدار بسته HD-TVI ورتینا

در نمونه کاتالوگ اول یکی از دوربین های بولت ورتینا را با مدل VHC-5230 بررسی می کنیم. اطلاعات موجود در کاتالوگ را در پایین می بینیم:
(انواع کاتالوگ دوربین مدار بسته را از اینجا دانلود کنید.)

راهنمای خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته ورتینا

  • Image Sensor
  • Signal System
  • Effective Pixels
  • Min. Illumination
  • Shutter speed
  • Lens
  • Day & Night
  • Synchronization
  • Video Output
  • S/N Ratio
  • White Balance
  • Working Temperature/Humidity
  • Power Supply
  • Power Consumption
  • Ingress Protection
  • IR Range
  • Dimensions
  • Weight

پس از مطالعه دقیق اطلاعات کاتالوگ آنها را تک به تک بررسی می کنیم:

Image Sensor

این خصوصیت به سنسور ( چیپ ) تصویر دوربین مداربسته اشاره می کند. در این مثال چیپ تصویر ۲ مگاپیکسلی و از سری CMOS است. (اطلاعات بیشتر در رابطه باسنسور تصویر در دوربین مداربستهبخوانید.)

Signal System

دوربین های آنالوگ سیگنال را مطابق یکی از استانداردهای آنالوگ ارسال می کنند. ۲ استاندارد بسیار رایج در این زمینه استاندارد PAL و NTSC هستند. این دوربین هردوی این استانداردها را پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که معمولا تمامی دوربین های آنالوگ از این دو استاندارد پشتیبانی می کنند و داشتن این اطلاعات ضرورت برای شما ندارد.

Effective Pixels

این مشخصه تعداد پیکسل های موجود و موثر بر روی سنسور تصویر شما را نشان می دهد.

Min. Illumination

این مشخصه یکی از مشخصه های بسیار مهم دوربین است که نشان می دهد حداقل میزان نور برای تشکیل تصویر در دوربین چقدر است. لوکس واحد اندازگیری میزان نور محیط است که برای این دوربین حداقل میزان آن ۰٫۰۱ لوکس خواهد بود. پس از میزان لوکس از کد f1.2 استفاده شده که دهنده میزان باز بودن دیافراگم دوربین در زمان آزمایش بوده است. این مشخصه همچنین بیشتر میزان باز شدن دریچه ی دیافراگم را نیز نمایش می دهد. در برخی دوربین ها نتایج آزمایش با دو عدد دیافراگم متفاوت نوشته می شود. در صورتی که دوربین f پایینی داشته باشد اما به نور زیادی نیز نیاز نداشته باشد تکنولوژی و حساسیت سنسور تصویر آن بیشتر است. عبارت ۰Lux with IR یعنی دوربین پس از روشن شدن دید در شب مادون قرمز دوربین نیازی به نور نخواهد داشت.

این مطلب را هم ببینید
انواع کابل در دوربین مداربسته

Shutter speed

این خصوصیت به معنای سرعت شاتر دوربین است. هرچه سرعت شاتر دوربین بیشتر باشد تصاویر در حرکت کمتر تار خواهند بود. زمانی که نور ورودی دوربین کم می شود دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را کاهش می دهد تا به نور کمتری برای تشکیل تصویر نیاز باشد (میزان نور مورد نیاز و سرعت شاتر دوربین با هم رابطه مستقیم دارند) در این دوربین سرعت شاتر در حداقل نور (۰٫۱ لوکس) برابر یک ۲۵ام ثانیه و در بیشترین حالت برابر یک ۵۰۰۰۰ ثانیه در استاندارد PAL است.

Lens

این خصوصیت در رابطه با لنز دوربین و فاصله کانونی آن به شما اطلاعات می دهد. دوربین موجود دارای لنزی وری فوکال (متغییر) با فاصله کانونی ۲٫۸-۱۲ میلیمتری است. البته استفاده از لنزهای ۲٫۸ تا ۱۶ میلیمتر نیز به صورت اختیاری قابل انجام است.

Lens Mount: این خصوصیت در رابطه با پایه و شکل لنز صحبت می کند. در صورتی که نیاز به تعویض لنز دوربین داشته باشید حتما باید از لنزی با پایه مشابه استفاده کنید. در این دوربین پایه لنز دارای استاندارد φ۱۴ است.

Day & Night

این خصوصیت توانایی های دوربین در شرایط نوری متفاوت روز و شب را بررسی می کند. دوربین موجود دارای فیلتر IR CUT است و به صورت خودکار بین حالت روز و شب سوئیچ می کند.

Synchronization

سینکرونیزیشن یا همزمان سازی یکی از خصوصیاتی است که در دوربین های آنالوگ مدرن کمتر در مورد آن صحبت می شود. در گذشته دور، پس از نصب دوربین های آنالوگ باید همه آنها را با هم همزمان می کردند تا امکان دیدن همه تصاویر در یک جا فراهم شود. امروز تقریبا تمامی دوربین های مداربسته آنالوگ آنی کار به صورت داخلی انجام می شود و کاربر یا نصاب به هیچ عنوان با آن سروکار ندارد.

Video Output

این قسمت خصوصیات اهمی و ولتاژی سیگنال خروجی تصویر را بررسی می کند. تمامی دوربین های انالوگ دارای خروجی ۱Vp-p هستند و شما معمولا در این رابطه به مشکل برنخواهید خورد. به همین دلیل شما می توانید هر دوربینی را هر دستگاه ضبط به آسانی وصل کرده و بدون مشکل تصویر را دریافت کنید.

این مطلب را هم ببینید
نحوه ساخت کاربر در نرم افزار Viewnet 3500

S/N Ratio

نسبت S به N یکی دیگر از خصوصیات مهم دوربین های مداربسته است. این نسبت نشان می دهد که میزان نویز الکترونیکی (نویز دانه های ریز رنگی) در تصویر چقدر است. داشتن نسبت سیگنال به نویز بالا نشان دهنده کم بودن میزان نویز در تصویر است. دوربین هایی با نسبت سیگنال به نویز حداقل ۵۰db تصویری کم نویز به شما می دهند. هرچه نور محیط کمتر باشد دوربین تصاویر را بیشتر تقویت می کند و نویز الکترونیکی هم بالا می رود برای همین این استاندارد حداقل این نسبت را نشان می دهد که به نور حداقل مورد نیاز دوربین اشاره دارد. یعنی در دوربین فعلی برای نور ۰٫۱ لوکس ما نسبت سیگنال به نویزی برابر ۶۲دسیبل داریم که استاندارد است.

White Balance

 یکی از مهم ترین عوامل کنترل نور  وایت بالانس (white balance) یا تراز سفیدی میباشد که بر اساس کلوین اندازه گیری میشود.در این مدل دوربین هم به صورت دستی و هم اتوماتیک میشود این خصوصیت را تنظیم کرد.

Working Temperature/Humidity

این خصوصیت به دمای مجاز کار دوربین و میزان رطوبت اشاره دارد. برای این دوربین دمای مجاز کار بین ۴۰- درجه تا ۶۰ درجه سانتیگراد است. میزان رطوبت مجاز نیز ۹۰% است که البته طبق اشاره در صورت عدم وجود میعان مایعات این میزان مجاز خواهد بود.

Power Supply

این خصوصیت ولتاژ کار دوربین را قید می کند. برای بیشتر دوربین های مداربسته ثابت ولتاژ کار ۱۲ولت DC است.

Power Consumption

این خصوصیت به توان مصرفی دوربین اشاره می کند. برای این دوربین در بالاترین حالت توان مصرفی ۴٫۵ وات خواهد بود.

Ingress Protection

این حصوصیت به معنای حفاظت در برابر نفوذ از طریق استاندارد IP میزان حفاظت دوربین را در مقابل عوامل جوی نشان می دهد. (برای اطلاعات بیشتر مقاله استاندارد IP را مطالعه کنید.)

IR Range

این خصوصیت به برد پخش نور IR در دوربین اشاره می کند. توجه داشته باشید که این خصوصیت معمولا نشان دهنده برد نهایی پرتاب نور دوربین است و برد مفید آن معمولا حدود نصف این مقدار خواهد بود.که در این مورد با قابلیت دید در شب تا فاصله حداکثر ۵۰ متر میباشد

Dimensions

این خصوصیت به اندازه بدنه دوربین اشاره می کند.

Weight

این خصوصیت به وزن دوربین اشاره می کند.

 

دانلود کاتالوگ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *