عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

راهنمای کامل راه اندازی و کار با کوادکوپتر مویک ایر

Mavic Air

در این مقاله آموزش کامل راه اندازی و کار با کوادکوپتر مویک ایر Mavic-Air را به صورت کامل خدمت شما تقدیم خواهیم نمود، هر آنچه لازم است قبل از شروع پرواز با کوادکوپتر مویک ایر بدانید در این بخش به شما عزیزان آموزش داده خواهد شد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سازندگان برخلاف ظاهر پیچیده و آپشن های پیشرفته ای که برای هلی شات DJI Mavic Air  در نظر گرفته اند، ساده ترین نوع کاربری را برای مخاطبان خاص خود لحاظ نموده اند.

اگر تجربه استفاده از این نوع پهپادهای بدون سرنشین مثل پهپاد های دوربین دار و کوادکوپتر های مخصوص هلی شات را نداشته اید، راه اندازی اولیه آن ها میتواند شما را دچار اضطراب کند ،کافیست مطلب و ویدیو را به دقت دنبال کنید تا بتوانید پهپاد مویک ایر خود را به سادگی راه اندازی کنید.

 

پهپاد ماویک ایر

مطالبی که در راه اندازی و کار با کوادکوپتر مویک ایر به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • محتویات جعبه کوادکوپتر مویک ایر
  • شارژ باتری
  • نصب نرم افزار DJI-Go 4
  • راه اندازی و پرواز اولیه
  • کالیبره کردن مویک ایر

 

محتویات جعبه کوادکوپتر مویک ایر

بعد از باز کردن جعبه کوادکوپتر هوشمند مویک ایر، از وجود کلیه قطعات و لوازم جانبی مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه اطمینان حاصل نمایید. از نکات قابل توجه در مورد این کوادکوپتر دوربین دار کامل بودن کلیه وسایل جانبی مورد نیاز می باشد، لوازمی از جمله باتری یدکی، کیف چرمی بزرگ و جادار که حتی برای سفرهای یک روزه هم کارایی دارد، شارژر و هاب شارژر، شارژری فندکی، گارد محافظ و ملخ یدکی.

بگذارید خیالتان را راحت کنم تمامی آنچه برای راه اندازی و استفاده دائمی این پهپاد نیاز دارید داخل جعبه آن وجود دارد.

نحوه شارژ باتری هلی شات DJI Mavic Air

ابتدائا و طبق روال جعبه پهپاد را باز کنید، داخل بسته بندی با لوازمی مثل باتری یدکی ،کیف چرمی بزرگ و جادار که علاوه بر وسایل پهپاد حتی برای تنقلات هم جا دارد، شارژر و هاب شارژر به همراه شارژر فندکی اتومبیل و ملخ یدکی و ..مواجهه می شوید که برای راه اندازی اولیه و استفاده همیشگی از پهپاد کفایت می کنند.کابل شارژر USB و همچنین باتریهای دستگاه را خارج و ریموت کنترل را شارژ نمایید.

در واقع دستگاه پس از خروج از بسته بندی شارژ ندارد و در ولتاژ 8/3 قرار دارد تا بتواند مدت زمان طولانی فعال باشد. شارژ کامل دستگاه حدود 50 دقیقه زمان می برد. پس از شارژ، با استفاده از کابل Micro USB یا Lightning تلفن همراه هوشمند خود را به ریموت کنترل مویک ایر متصل نمایید.

نصب نرم افزار DJI-Go 4

در این مرحله نرم افزار DJI-Go 4 را روی گوشی و یا تبلت خود نصب نمایید. این اپلیکیشن برای تمامی تلفنهای همراه و تبلتها طراحی شده است و متناسب با نوع دستگاه شما قابل دانلود است. برای گوشی های اندروید، سامسونگ و..باید Dji-Go 4 را از Google Play Store و اگر از گوشی آیفون استفاده میکنید،

برنامه را از App Store دانلود و نصب نمایید.

اکنون اپلیکیشن را باز و یک حساب کاربری جدید بسازید.

روش ساختن آن همانند درست کردن ایمیل است، می‌توانید از گزینه‌ی Sign Up استفاده کنید و یک دقیقه بعد صاحب اکانت خودتان باشید و خود را به عنوان یک کاربر محصولات دی جی آی معرفی نمایید.

در ابتدای نصب با یک سری سوالات مواجه می شوید که میتوانید خودتان جواب دهید یا آن را بر روی حالت پیش فرش قرار دهید تا سریعتر مراحل انجام شود.

فقط مورد واحدهای اندازه گیری را بر روی Metric Km/h (در ایران) قرار دهید تا تصور بهتری از میزان سرعت Drone داشته باشید .

در مرحله Choose Aircraft Name باید یک اسم بطور دلخواه برای کوادکوپتر خود انتخاب کنید.

پس از انجام این کارها، نمایش اولیه تصویر دوربین دستگاه را بر روی دیوایس خود مشاهده خواهید نمود.

قبل از روشن نمودن دستگاه باید گاردهای محافظ و ملخا را در جای خود به درستی نصب کنید و در ادامه دستگاه را روشن کنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ژست دو نفره برای عکاسی پرتره

در ویدیوی زیر طریقه صحیح نصب ملخ های کوادکوپتر مویک ایر DJI Mavic Air نشان داده شده است. ملخ های این هلی شات برخلاف سایر دستگاه های مویک قابلیت تاشوندگی ندارند.

راه اندازی و پرواز اولیه مویک ایر

برای روشن کردن کوادکوپتر کافیست دکمه روی باتری پرنده را فشار داده و به مدت چند ثانیه نگهدارید تا مویک ایر روشن شود. پس از روشن شدن پرنده ریموت کنترل را به طریق زیر فعال کنید.

با فشردن دکمه باتری پهپاد روشن و فرایند بوت شدن را آغاز می کند. پس از آن که صدای سه بوق کوتاه و پی در پی از موتور مویک ایر شنیدید، اپلیکیشن  DJI GO 4 را باز و دکمه آبی که روی آن نوشته شده GO FLY را فشار دهید. پس از انجام این کارها باید تصویری که دوربین مویک ایر ثبت می کند را بر روی تلفن همراه خود دریافت نمایید.

گاهی پرنده و ریموت همدیگر را نمی شناسند، در این حالت شما باید به صورت دستی این دو را به هم مرتبط و اصطلاحا معرفی کنید. دو روش برای اینکار وجود دارد که در ویدیوی زیر آموزش داده شده است.

روش اول نرم افزاری و با استفاده از نرم افزار DJI GO 4

روش دوم که راحت تر هم هست سخت افزاری می باشد. کافیست پس از فشردن دکمه پرنده به مدت سه ثانیه و شنیدن صدای بوق، سه دکمه ریموت را هم سه ثانیه نگهدارید تا صدای آلارم را بشنوید. در این مرحله ریموت با مویک ایر ست شده و تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

 

کالیبره کردن مویک ایر

کوادکوپتر را قبل از شروع پرواز به فضای باز منتقل کنید، جایی که حداقل فاصله 20 الی 25 متر از طرفین مانعی وجود نداشته باشد.

کالیبره کردن در پهپادها از عوامل مهم و ضروری می باشد. پس بهتر است بعد از انتقال به فضای باز و قبل از شروع پرواز حتما دستگاه را کالیبره کنید. مویک ایر یک کوادکوپتر هوشمند است و برای فرآیند کالیبراسیون فقط نیاز به کالیبره کردن دو آیتم دارد. یکی کالیبره کردن IMU و دیگری کالیبره کردن Vision System .

کالیبراسیون IMU مستقیما ارتباط با تعادل پرنده دارد و در یک پرواز استیبل بسیار پر اهمیت است.

برای اینکار ابتدا ملخ‌های کواد کوپتر Mavic Air را جدا کنید. سپس از طریق گوشی به وای فای پرنده متصل شوید.

نرم افزار DJI Go 4 را اجرا کنید و به منوی اصلی (بالا سمت راست) بروید.

به انتهای قسمت Main Controller  Setting بروید و گزینه Advanced Setting را کلیک کنید.

پس از ورود به آن گزینه Sensors را پیدا کنید و وارد آن شوید.

در اینجا دو گرینه برای کالیبره کردن وجود دارد.

یکی IMU و دیگری Compass که همان قطب‌نمای کوادروتور است.

گزینه انتخالب شده بصورت پیشفرض IMU است.

هم اکنون دکمه Calibrate IMU را کلیک کنید.

سپس دکمه Start را بزنید تا عملیات کالیبره کردن آغاز شود.

DJI Mavic Air باید در شش جهت قرار بگیرد تا عملیات کالیبراسیون IMU بطور کامل انجام شود.

در انتها دکمه Back to Camera را فشار دهید.

نیاز به مهارت و دانش خاصی وجود ندارد. نرم افزار تمامی حالاتی که پرنده باید قرار بگیرد را بصورت تصویری به شما نشان خواهد داد.

کالیبره کردن قطب نما

برای کالیبره کردن قطب نما تنها کافیست تا در اپلیکیشن DJI Go 4 و در قسمت بالایی صفحه نمایش ، وارد بخش وضعیت پهپاد شوید ، با باز کردن این بخش  موارد متعددی را مشاهده خواهید نمود که یکی از این موارد COMPASS می باشد که در کنار آن گزینه ای را با عنوان Calibrate  مشاهده خواهید کرد با لمس کردن گزینه کالیبریت و انتخاب دکمه Ok کوادکوپتر مویک ایر را برای اجرای فرایند کالیبره کامپس فعال می کنید با دنبال کردن فرآیند گفته شده چراغ قسمت عقبی کوادکوپتر به رنگ زرد در خواهد آمد.

این مطلب را هم ببینید
ایده های برتر عکاسی و چگونگی ساخت آن ها

آن را در حالت افقی به دست گرفته و 360 درجه بچرخانید تا چراغ سبز شود. پس از سبز شدن چراغ دستگاه، مویک ایر را به گونه ای بچرخانید که جهت دوربین آن به سمت زمین باشد، در این حالت در خلاف جهت عقربه های ساعت 360 درجه دوباره بچرخانید به طوری که چراغی که سبز شده بود شروع به چشمک زدن نماید.

موفق باشید، کالیبراسیون قطب نما به پایان رسید.

اگر کاری که انجام دادید نتیجه نداد کالیبراسیون را دوباره انجام دهید تا علامت تیک تایید را در صفحه نمایش گوشی موبایل مشاهده کنید.

با طی کردن موفقیت آمیز مراحل بالا، وقت آن شده است که مویک ایر را به پرواز درآوریم.

ماویک ایر

تیکاف هلی شات DJI Mavic Air

گزینه تیکاف را بر روی نرم افزار نصب شده DJI Go 4 انتخاب کنید، با این کار مویک ایر از زمین بلند شده و در ارتفاع 120 سانتی متری از سطح زمین قرار گرفته و منتظر فرمان ما متوقف می شود. تا زمانی که چراغ عقبی به زنگ سبز باشد و چشمک بزند و البته نرم افزار DJI Go 4 هم هشدار خاصی ندهد مشکلی ندارید.

برای شروع پرواز و راه اندازی موتورها، فرمان های موجود بر روی ریموت کنترل با به شکلی که دو فرمان به یکدیگر نزدیک شوند، به گوشه پایین هدایت کنید.

با انجام این کار موتورها کار خود را شروع و برای چند ثانیه به چرخش در می آیند تا شما برای ادامه کار فرصت تصمیم گیری داشته باشید.

اگر پس از چند ثانیه گفته شده پرواز را شروع نکنید، موتورها دوباره خاموش خواهند شد.

برای اینکه مویک ایر به آرامی و با دقت روی زمین بنشیند، اگر میخواهید در حالت دستی این کار را انجام دهید کافیست فرمان سمت چپ را به پایین فشار دهید

قابلیت Active Track یا دنبال کردن سوژه با مویک ایر

در تصویر برداریهای هوایی یکی از مهمترین آپشنها قابلیت دنبال نمودن سوژه به صورت هوشمند می باشد ، این قابلیت در کوادکوپتر mavic air به صورت دنبال کردن ۱۶ آیتم به صورت همزمان است که مویک ایر قادر است تا ۲ سوژه به هم نزدیک را به صورت هم زمان ردیابی کرده و آنها را دنبال کند این قابلیت که در مویک ایر با نام ActiveTrack شناخته می شود قادر است تا ۱۶ موضوع انتخابی را به صورت مستقیم رد یابی کرده و با توجه به آنالیز بسیار دقیق خود از مسابقات ورزشی سرعتی نیز تصاویر بسیار جالبی و با کیفیتی را ثبت نماید.

برای استفاده از Active track کافیست تا یک تلفن هوشمند  و یا تبلت داشته باشید و نرم افزار DJI Go  را باز کنید .

همان طور که پیش تر نیز گفتیم برای استفاده از این قابلیت به مختصات دقیق و GPS نیازی ندارید و اگر تمامی شرایط پروازی مساعد و استیبل باشد و هوا روشن باشد می توانید براحتی آن را فعال کنید در هنگام فعال سازی مطمئن شوید که وضعیت پروازی بر روی P باشد سپس گزینه  Active Track را انتخاب کنید .

با انگشت اشاره بر روی صفحه موبایل و یا تبلت سوژه مدنظرتان را با یک مربع و یا مستطیل انتخاب کنید .

همانند تصویر بالا کادری به دور سوژه شما می افتد . پس از این مرحله بر روی Go  کلیک کنید .

در این حالت کوادروتور با توجه به سرعتی که برایش انتخاب کرده اید به دنبال سوژه به حرکت می افتد

این موضوع تا زمانی ادامه دارد که شما آن را متوقف کنید .

 

QuickShots کوییک شات در پهپاد مویک ایر

قابلیت Quick Shots شما را قادر می سازد تا بتوانید در حالتهای مختلف مثل دایره ، بومرنگ ، هلیکس ، سیارک و… دور سوژه حرکت کرده و به سرعت بتواند تصاویر خلق شده را ویرایش کرده و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

کوییک شات بومرنگ در مویک ایر Mavic Air Boomerang

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *