مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

راههایی برای افزایش امنیت وای فای

افزایش امنیت وای فای

در دنیای امروز زندگی بدون اینترنت وحشتناک بنظر می رسد. در طول روز به‌واسطه کارمان یا جهت گذران اوقات فراغت ناخودآگاه مسیرمان به سمت گوشی، تبلت یا کامپیوترمان کج می‌شود. در هر اداره و سازمان وحتی درصد بسیاری ز منازل مسکونی، حتما یک دستگاه دوست داشتنی به نام مودم وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شبکه های بی سیم یا وایرلس بدون هیچ گونه کابلی افراد می توانند از طریق لپ تاپ ، کامپیوتر و یا گوشی خود به راحتی به اینترنت متصل شوند. اما در این میان هکرهایی وجود دارند که  دنبال آن هستند تا کلمه عبور مربوط به شبکه‌های وای‌فای را شکسته و از امکانات آن سوء استفاده کنند. پس اگر به دنبال افزایش امنیت وای فای شخصی خود هستید توصیه می کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید.

افزایش امنیت وای فای

یک کلمه عبور جدید برای وای‌فای خود انتخاب کنید

یکی از ساده ترین کارهایی که می توان به منظور افزایش امنیت وای فای انجام داد، تغییر کلمه عبور یا همان پسوورد می باشد. نداشتن کلمه عبور یا باقی نگه داشتن کلمه عبور پیش فرض کارخانه شبیه به این است که شما یک وای‌فای عمومی‌ را در اختیار دیگران قرار داده باشید که همه می‌توانند به آن ملحق شوند. کلمه عبوری که برای شبکه بی سیم خود انتخاب می کنید می بایست حداقل 20 کاراکتر داشته باشد. این عبارت را ترکیبی از اعداد ، حروف و کاراکتر ها در نظر بگیرید. از انتخاب کلمات عبور ساده و قابل حدس زدن پرهیز کنید. هر چه کلمه عبور طولانی تر و پیچیده تر باشد، در برابر حملات هکرها امن تر خواهد بود.

تنظیمات پیش فرض شبکه خود را تغییر دهید

استفاده از کلمه عبور، نام شبکه (SSID) و تنظیمات پیش فرض برای روتر ها می تواند خطرآفرین باشد. به عنوان یک قانون کلی شما باید تنظیمات هر چیزی را که روی عملکرد شبکه تاثیر نمی‌گذارد را تغییر دهید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش لغو فرمان پرینت

آدرس‌های مک را فیلتر کنید

به منظور افزایش امنیت وای فای ، بهتر است آدرس های مک دستگاههای متصل به شکه را فیلتر کنید. در این صورت تنها دستگاه‌هایی که آدرس مک آنها در تنظیمات روتر وارد شده باشد می‌توانند به شبکه متصل شوند و امکان دسترسی سایر دستگاه‌ها و هک شبکه دشوارتر خواهد شد.

از انتشار و نمایش نام شبکه اینترنت جلوگیری کنید

نام شبکه (SSID) شما تمام مدت منتشر شده و توسط سایرین قابل مشاهده است. این قابلیت به دستگاه‌های جدید امکان می‌دهد تا شبکه وای‌فای شما را راحت‌تر پیدا کرده و به آن متصل شوند، اما از طرفی شناسایی شما توسط مجرمین سایبری را نیز ساده‌تر می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، نام شبکه خود را خاموش کنید.

افزایش امنیت وای فای

UPnP را غیرفعال کنید

در بسیاری از روترها UPnP به طور پیش فرض فعال است. به کمک این ویژگی دستگاههای خارجی به طور خودکار به شبکه متصل شده و سایر دستگاه‌ها را شناسایی می کند. اما از آنجا که روتر شما بررسی نمی‌کند که آیا اتصال برقرار شده از طریق پروتکل UPnP قابل اطمینان است یا خیر، این کار آسیب پذیری روتر شما را افزایش می‌دهد.

از رابط وب صفحه تنظیمات روتر خود خارج شوید

بسیاری از روتر ها در برابر حملات تزریق اسکریپت از طریق وبگاه (XSS) آسیب پذیر هستند. از این رو توصیه می شود که همیشه بعد از انجام تنظیمات روتر از طریق رابط وب از آن خارج شده یا اصطلاحا log out کنید.

از سیستم کدگذاری روی روتر خود استفاده کنید

یکی دیگر از راههایی که می توانید به منظور افزایش امنیت وای فای خود مورد استفاده قرار دهدی، قابلیت کدگذاری روتر می باشد. برای این کار کافیست به صفحه تنظیمات امنیتی روتر خود رفته و به دنبال گزینه Encryption بگردید. با فعال کردن این گزینه تمام اطلاعات تبادل شده بین روتر و دستگاه‌های متصل به آن به صورت کدگذاری شده انجام می‌شود. بهتر است از سیستم کدگذاری WPA2 استفاده شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

دسترسی از راه دور را غیرفعال کنید

روترهایی وجود دارند که امکان دسترسی از راه دور را برای کاربران فراهم می کنند. این بدان معناست که افراد در هر نقطه ای از دنیا می توانند به تنظیمات آن روتر دسترسی داشته باشند. برای غیرفعال کردن این ویژگی، از طریق رابط وب تنظیمات روتر به دنبال عبارات Remote Access، Remote Administration یا Remote Management بگردید. در اغلب روترها این قابلیت به طور پیش فرض غیرفعال است، اما بهتر است خودتان یک بار آن را بررسی کنید.

مطمئن شوید که فایروال ویندوز روشن است

با توجه به محبوبیت سیستم عامل ویندوز در میان کاربران، اگر شما هم از ویندوز استفاده می کنید، مطمئن شوید که قابلیت فایروال آن فعال باشد. شما با تایپ عبارت firewall در نوار جستجو و بازکردن اپلیکیشن Windows Defender Firewall می‌توانید وضعیت روشن یا خاموش بودن آن را بررسی کنید.

میان افزار روتر خود را به‌روزرسانی کنید

نرم افزاری که روی روتر اجرا می‌شود (تحت عنوان میان افزار یا firmware شناخته می‌شود) هم مثل هر نرم افزار دیگری با نقص‌هایی همراه است و هر از گاهی از طرف تولیدکننده به‌روزرسانی می‌شود تا علاوه بر افزایش کارایی دستگاه نقاط ضعف امنیتی احتمالی آن نیز برطرف شود. متاسفانه در روترها این امکان وجود ندارد تا کاربر را از وجود یک نسخه بروزرسانی مطلع کند. برای بررسی این که آیا به به‌روزرسانی میان افزار احتیاج دارید تا نه به صفحه تنظیمات روتر بروید، نسخه میان افزار فعلی روتر خود را یادداشت کنید، سپس به وب‌سایت تولیدکننده روتر خود مراجعه کرده و اگر نسخه جدیدتری از میان افزار فعلی شما منتشر شده بود آن را دریافت و از طریق رابط وب تنظیمات روتر آن را نصب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *