اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

شاتر در عکاسی چه وسیله ای است؟

شاتر چیست؟

عکاسی و کار با دوربین نیازمند تجهیزات و تکنیک های خاص خودش است. استفاده از این تکنیک ها و تجهیزات کمک شایانی به بهبود تصاویر می کند. یکی از این تجهیزات شاتر می باشد. شاتر در عکاسی کاربرد های فراوانی دارد. در ادامه مقاله به معرفی این وسیله می پردازیم.

 

شاتر چیست؟

در عکاسی شاتر، وسیله ای است که اجازه می دهد تا نور برای مدت معینی منتقل شود. این کار در معرض فیلم عکاسی یا سنسور دیجیتال حساس به نور به منظور گرفتن یک تصویر انجام می گیرد.

از شاتر در عکاسی، می توان برای انتقال پالس های نور به بیرون هم استفاده نمود.

از طریق این وسیله دیافراگم لنز یک دوربین می تواند برای پذیرش نور باز شود و بدین ترتیب فیلم یا حسگر در معرض دید قرار گیرد. شاتر قابل تنظیم زمان پذیرش نور و در معرض بودن را کنترل می کند. میزان شاتر و مدت زمان فعالیت آن با توجه به شرایط روشنایی، حرکت سوژه و سایر عوامل متفاوت است و ممکن است از قبل توسط عکاس انتخاب شود یا دوربین به طور اتوماتیک آن را تنظیم نماید.

برخی از شاتر ها در عکاسی دامنه عملیاتی متفاوتی دارند.

انواع شاتر ها

شاتر در عکاسی انواع گوناگونی دارند. دو نوع اصلی شاتر ها، عبارتند از شاتر برگی و شاتر کانونی.

 

شاتر برگی

البته نام دیگر شاتر برگی، شاتر دیافراگمی هم هست. چرا که این مدل بسیار شبیه دیافراگم عمل می کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین لومیکس S5 پاناسونیک معرفی شد

بر خلاف دیافراگم، تیغه های شاتر تا حدی بسته می شوند که حتی ذره ای نور هم وارد نشود. شاتر های برگی معمولا در مونتاژ لنز (شاتر مرکزی) نصب می شوند و به ندرت هم در مقابل لنز قرار دارند. آن ها پرتوی های باریک نور را خاموش می کنند. نوع طراحی شاتر برگی یا دیافراگمی به گونه ای است که باز و بسته شدن آن با سرعت بسیار زیادی انجام می گیرد. همین سرعت عمل باعث می شود تا مرکز تصویر گرفته شده یا در حال گرفتن نسبت به کناره های تصویر نور بیشتری نداشته باشد. گرچه نکته مهم این است که سرعت شاتر های کانونی به مراتب بیشتر از شاتر برگی است. در بخش بعدی مقاله خود در ارتباط با شاتر کانونی صحبت می کنیم.

 

شاتر کانونی

در طراحی دوربین های دیجیتالی، شاتر کانونی نوعی شاتر در عکاسی است که بلافاصله در مقابل صفحه کانونی دوربین قرار می گیرد. یعنی درست در مقابل فیلم عکاسی یا سنسور تصویر. نوع سنتی این مدل در دوربین های ۳۵ میلی متری توسط لتیز برای استفاده در دوربین های لیکا استفاده می شود.‌ در واقع در این دوربین ها از دو شاتر ساخته شده از پارچه لاستیکی مات استفاده می شود که به صورت افقی در سراسر صفحه فیلم اجرا می شود. پرده اول شاتر معمولا از راست به چپ باز می شود و بعد از زمانی، با باز شدن آن، پرده دوم دیافراگم را در همان جهت می بندد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی 3 نوع اصلی پروژکتور، کاربرد، مزایا و معایب آن

 

شاتر های کانونی که سرعت آن از شاتر های برگی  بیشتر است، امروزه در دوربین های مدل SLR و DSLR استفاده می شود.

اما در بخش بعدی مقاله بررسی می کنیم که با پیشرفت علم عکاسی شاتر ها چه تغییری کردند.

 

شاتر های  امروزی

همزمان با پیشرفت روزافزون علم و هنر عکاسی، تجهیزات آن هم پیشرفته شده است. شاتر هم از این قاعده مستثنی نیست. امروزه در دوربین های دیجیتالی جدید، شاتر های الکترونیکی و دیجیتالی قرار داده شده که به سرعت و راحتی سنسور دیجیتال را برای مدت زمان خاصی روشن می کند. چون این مدل ها دیجیتالی کار می کنند سرعت فعالیتشان نسبت به شاتر های قدیمی بیشتر خواهد بود.

یکی از مدل های جدید شاتر در عکاسی ، گلوبال شاتر یا شاتر جهانی نام دارد که روشن، خاموش کردن سنسور را در لحظه ای انجام می دهد.

شاتر چرخشی که مدل جدید دیگری است، سرعت کمتری نسبت به مدل گلوبال دارد و در امتداد پهنای تصویر، پیکسل ها را فعالی می نماید.

از انواع شاتر در عکاسی برای تنظیم نور استفاده می شود.

شاتر های امروز

شاتر جدید

سخن آخر:

استفاده از شاتر ها در دوربین ضروری است. از این رو در این مقاله به معرفی مدل های مختلف آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *