ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

شمارش سلول های خالی در گوگل شیتس

سلول های خالی در گوگل شیتس

گوگل شیت برنامه صفحه گسترده تحت وب (web-based spreadsheet application) می باشد که امکان ذخیره سازی و سازماندهی انواع اطلاعات مختلف را نظیر نرم افزار اکسل (Microsoft Excel) فراهم می کند. برای اینکه بتوانم داده های درون گوگل شیتس را تحلیل کنیم یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن هم شمارش سلول های خالی در گوگل شیتس است. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد و توابعی تعریف شده اند.

آموزش شمارش سلول های خالی در گوگل شیتس

استفاده از COUNTBLANK

این تابع با بالاترین سرعت تعداد سلول‌های بدون مقدار را محاسبه می‌کند. دقت کنید که سلول‌های خالی شمرده نخواهند شد. سلول‌هایی که دارای عدد یا متن هستند هم در شمارش لحاظ نمی‌شوند؛ همچنین سلول‌هایی که فقط مقدار صفر دارند. همانطور که اشاره کردیم، اگر یک سلول خالی باشد اما مقداری شبیه به ” ” در سلول قرار بگیرد، در شمارش لحاظ خواهد شد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ساخت انیمیشن در پاورپوینت

برای استفاده از این تابع در گوگل شیتس، روی یکی از سلول‌های خالی کلیک کنید. سپس تابع COUNTBLANK را همراه یک علامت مساوی در بخش فرمول‌های گوگل شیتس درج نمایید. دقت نمایید که مقادیر داخل پرانتز بازه مد نظر شما را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال اگر بخواهید تعداد سلول‌های خالی بین ستون‌های A و C را مشاهده کنید باید در داخل پرانتز A : C را درج نمایید.

استفاده از COUNTIF و COUNTIFS

استفاده از COUNTIF یا COUNTIFS نیز نتیجه ای مشابه با تابع قبلی خواهند داشت. تابع COUNTIF در یک بازه تعداد سلول‌هایی که در شرط اعلام شده شما صدق کنند را بر می‌گرداند. به این خاطر که می‌خواهید تعداد سلول‌های خالی را بشمارید باید در بخش شرط، یک رشته خالی -یعنی ” “- را قراردهید (دقت کنید که فاصله‌ای بین‌شان قرار نگرفته باشد).

برای استفاده از این تابع مانند تصویر زیر عمل کنید. در داخل پرانتز دو ورودی درج می‌شود که اولی مربوط به بازه مد نظر شماست و بخش دوم باید شامل شرط شود که در این جا از “” استفاده شده است.

این مطلب را هم ببینید
ویژگی ترسیم نمودار در ماشین حساب ویندوز به‌زودی ارائه خواهد شد

سلول های خالی در گوگل شیتس

در مثال فوق سه سلول خالی وجود دارند که در سلول مربوطه این تعداد درج شده است. تابع COUNTIFS می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای COUNTIF مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از این تابع مانند تصویر زیر عمل کنید:

استفاده از تابع SUMPRODUCT

استفاده از این تابع کمی پیچیده است. این تابع تعداد سلول‌هایی که در یک بازه مشخص مقدار خاصی دارند (در اینجا مقدار رشته خالی یا ” “) را می‌شمارند. برای استفاده از این تابع ابتدا گوگل شیتس را اجرا کنید و روی یکی از سلول‌های خالی کلیک نمایید. همانند تصویر زیر فرمول مشخص شده را در بخش فرمول‌ها وارد کنید:

سلول های خالی در گوگل شیتس

در تصویر بالا قابل مشاهده است که دو سلول خالی داریم که مقدار آن در سلول انتخابی نمایش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *