آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عکاسی سیاه و سفید از طبیعت

بررسی عکاسی سیاه و سفید

چه چیزی باعث ایجاد یک عکس خوب سیاه و سفید می شود؟ چگونه می توانم از آن عکس بگیرم ؟ و چرا باید وقتی از این پیش تنظیم عالی استفاده می کنم که حتی بد ترین عکس های من بسیار جذاب به نظر می رسد. عکاسی از طبیعت که در حالت سیاه و سفید گرفته شده باشد، بر مفاهیم شکل، بافت، خطوط، کنتراست، نویز، و ترکیب تکیه دارد تا بیننده را درگیر کند. ما د راین مقاله به بررسی اولیه عکاسی سیاه و سفید از طبیعت می پردازیم. عکاسی سیاه و سفید راه بسیار خوبی برای بهبود مهارت های ما است. پس سعی کنید به دقت ایم مقاله را مطالعه نمایید. 

چشم ها و رنگ ها

در حقیقت چشم انسان تمایل دارد که نور های رنگی و رنگ های مختلف را جذب کند. این کار در روز روشن و نور های زیبایی روز به سادگی توسط قسمت های مخروطی چشم انجام می شود. اما در شب چه؟ کافی است شب بیرون بروید یا در اتاق تاریکی باشید. خب تصاویر سیاه و سفید متفاوت هستند. به عبارتی می توان گفت چشم ما توانایی تصاویر مانند عکاسی سیاه و سفید را دارد. می تواند به راحتی بافت ها، ترکیب ها، شکل ها و … را تشخیص دهد. بنابراین شما قبلا برنامه‌ ریزی کرده‌ اید تا این جنبه‌ های مهم را با شکل، بافت، خطوط و کنتراست ببینید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی گیمبال دستی Zhiyun-Tech WEEBILL-S

فرم یا شکل

قطعا در یک عکاسی سیاه و سفید همان طور که در بخش های قبل گفتیم فرم یا شکل سوژه اثر بسیار زیادی دارد. چرا که با رنگ ها نمی توان آن را نشان داد. زمانی که از عنصر فرم یا شکل استفاده می کنید، می توانید با ترکیب های دقیقی بهترین تصاویر را ایجاد کنید. تصاویری که حتی از نظر عاطفی و احساسی هم تاثیر گذار خواهند بود.

عکاسی سیاه و سفید

کوه

بافت در تصویر

بافت هم یکی از عناصر مهمی است که در عکاسی سیاه و سیفید نقش بسزایی دارد. بافت در تصویر به وسیله تن رنگ های سیاه، خاکستری و سفید و همراه با فرم و شکل سوژه تشکیل می شود. با استفاده از کنتراست نیز می توان بافت زیبایی به وجود آورد. مثلا زمانی که از یک کاکاتوس عکس می گیرید، یا از موهای یک حیوان تصویر برداری می کنید شما در واقع در حال ثبت بافت آن ها هستید.

بافت در عکاسی سیاه و سفید

بافت

خطوط در این نوع تصویر برداری

در عکاسی سیاه و سفید خطوط نیز نقش بسیار مهمی در زیبایی تصاویر ثبت شده خواهند داشت.

اما ببینیم چطور؟

خطوط چشم ما را به سمت حرکت در ترکیب تشکیل می دهند و در یک جا گیر نمی شوند. وقتی این ترکیب ساده را می بینم ، چشمم ابتدا به سمت تنه ضخیم و سنگین درخت می رود ، سپس شاخه را به سمت اسیلای فرورفته شاخه می زند.

این مطلب را هم ببینید
میکروفن بیسیم سارامونیک Saramonic UwMic9 Kit7 TX9+ RX-XLR9 UHF wireless microphone

نقشه‌ برداری از حرکات چشم یک راه جالب برای یادگیری اطلاعاتی در مورد ترکیب‌ بندی است. به برخی از عکس‌ های مورد علاقه خود نگاه کنید و ببینید چگونه چشم شما در اطراف ترکیب‌ بندی حرکت می‌ کند. در یک عکس خوب به حرکت ادامه می‌ دهد. در یک ترکیب‌ بندی ضعیف، آن  یک قانون است در جریان مستقیم گیر کرده‌

خط در عکاسی سیاه و سفید

خط

اگر خطوط تکرار شوند،  می‌توانند

  • الگوها را شکل دهند و
  • یک الگوی بسیار منظم می‌ تواند یک بافت ایجاد کند.

خطوط یا منحنی که با هم می‌ آیند می‌ توانند شکل ایجاد کنند. 

کنتراست تصویر

  • تصاویر کنتراست بالا تمایل دارند که احساس ناخوشایندی، و گاهی ناآرامی را به بیننده ارائه دهند.
  • این در حالی است که تصاویر کنتراست پایین تاثیر منفی تری دارند.

تنالیته رنگ ها

تنالیته در واقع به گستره‌ای از رنگ‌ها در تصویر اشاره می‌ کند. در عکاسی سایه و سفید تصاویری که ثبت می شوند دارای تناژ خاکستری و سیاه و سفید هستند. در این نوع تصاویر یک عکاس حرفه ای می تواند تناژ کاملی از این طیف رنگ ها را ارائه دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *