آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

فلش استودیویی چگونه به عکاسی کمک می کند؟

استروب

علم و هنر عکاسی نیاز به تجهیزات بسیار زیادی دارد. هر چه بیشتر در این وادی پیش برویم متوجه خواهیم شد که تجهیزات بیشتری نیاز است. یکی از تجهیزات عکاسی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم استروب (Strobe) می باشد.

در ادامه با ما همراه شوید تا با این وسیله کمک به عکاسی بیشتر آشنا شویم.

 

تاریخچه استروب

منشا نورپردازی استروب و این وسیله به سال ۱۹۳۱ میلادی بر می گردد. زمانی که هارولد یوجین از لامپ چشمک زن برای مطالعه اشیا متحرک استفاده کرد. اما سیستم پیشرفته اسکروب ها در سال ۱۹۶۹ به در خواست بیل گراهام و توسط دنی ویلیامز مهندس وارهول ساخته و ارائه شد.

 

استروب چیست؟

لامپ استروب یا لامپ استروبوسکوپی که در زبان انگلیسی با نام Strobe شناخته می شود، وسیله ای است که برای تولید منظم نور استفاده می شود. کلمه strobe از واژه یونانی استروبوس به معنی عمل گرداب سرچشمه گرفته است. این دستگاه می تواند منجر به قدرت فلش چندین کیلوبابت شود.  استروب که به آن فلاش استودیویی هم‌ گفته می شود، در عکاسی جزو منابع مصنوعی نوری به شمار می رود. منابع نور های مصنوعی در مقابل منابع نور ثابت یا همان Continuous light قرار دارند.

  • استروب یا فلش استودیویی می تواند برای عکاسی شما نوری دائمی و کامل را به وجود بیاورد.
  • استروب ها به گونه ای طراحی شده اند که توانایی همگام شدن و همپا شدن با شاتر دوربین را دارد.
این مطلب را هم ببینید
معرفی گیمبال موبایل zhiyun tech Smooth Q2

اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای اتصال به شاتر دوربین نیاز به وسیله جانبی است. این وسیله یا سیم دارد یا بدون سیم متصل می شود. نام آن تریگر است و برای کنترل فلش استودیویی بهتر است یک تریگر برای خود داشته باشید.

اما به نظر شما چرا به استروب ها فلش استودیویی می گویند؟

نکته جالب توجه درباره این وسیله این است که استروب ها دارای منبع تغذیه می باشند و از طرفی حمل و نقل آن ها به حدی سخت و طاقت فرسا می باشد که بیشتر عکاسان ترجیح می دهند آن ها را حمل نکنند. فلش استودیویی وزن زیادی هم دارد و معمولا حمل و نقل آن ها باید با وسیله انجام شود. به همین دلیل است که از این وسیله بیشتر در آتلیه ها استفاده می شود.‌

از این رو به آن فلش استودیویی هم می گویند.

استروب نور فوق العاده زیادی تولید می کند از این رو در بیشتر آتلیه های بزرگ و مجهز و مکان هایی که نیاز به منبع نور قوی دارند از این وسیله استفاده می شود.

 

کاربرد های این وسیله

استروب کاربرد های زیادی در جاها و شرایط مختلف دارد.

  • یکی از ویژه ترین و جذلب ترین کاربرد های آن در هنر سینما است.
این مطلب را هم ببینید
عکاسی پانورما

چرا که در این مکان ها و این هنر معمولا نیاز به نورپردازی زیاد است و گاها لازم است تا نور خورشید هم بازسازی شود. فیلم سازان بزرگ در استودیو های خود از فلش های استودیویی به عنوان اصلی ترین منبع نور استفاده می کنند.

  • کاربرد دیگر این فلش غول پیکر عکاسی پرتره و عکاسی از محصولات است.

چرا که در این نوع عکس های به تنظیم نور زیادی نیاز می باشد.

استروب در آتلیه

فلش استودیویی

منبع تغذیه چگونه به این وسیله کمک می کند؟

همان طور که در قسمت های قبل مقاله گفتیم، این وسیله برای شروع به کار کردن نیاز به منبع تغذیه دارد. منبع تغذیه استروب ها برق AC می باشد. به همین دلیل است که این وسیله مصرف برق بالایی دارد. عکاسان برای تامین برق مورد نیاز دستگاه خود می توانند به روش های مختلفی عمل کنند.

  • یکی از این روش ها اتصال دستگاه فلش به برق شهری است.
  • در روش بعدی می توانید از باتری ماشین که یک باتری قابل حمل است برای تامین نیروی مورد نیاز strobe استفاده نمایید.

 

سخن آخر

همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم عکاسی نیازمند تجهیزات فراوانی است. Strobe یکی از این تجهیزات می باشد که معمولا در آتلیه ها به کار می رود. در مقاله فوق ما این وسیله را کاملا شرح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *