مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

مرورگر جدید Edge مبتنی بر کرومیوم بزودی منتشر خواهد شد

مرورگر جدید Edge

با معرفی ویندوز 10، همه چیز نو نوار شده است، مرورگر هم به طور کل تغییر یافته و دیگر زمان آن رسیده که به مرورگر جدید مایکروسافت یعنی اج عادت کنیم. مایکروسافت با این هدف که اج را به بهترین مرورگر در دسترس تبدیل کند به طور پیوسته در حال ارتقا و بهبود آن است. بنابر اخبار منتشر شده از کمپانی مایکروسافت، در بروزسانی بعدی ویندوز 10 شاهد مرورگر جدید Edge مبتنی بر کرومیوم خواهیم بود. اینطور که بنظر می رسد از ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ (۲۵ دی) ، این نسخه از مرورگر اج در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین در اوایل نوامبر این مرورگر Edge جدید به‌همراه به‌روزرسانی ویندوز ۱۰  دردسترس قرار می‌گیرد.

مرورگر جدید Edge

به‌ گفته‌ی مایکروسافت مرورگر Edge کرومیوم به‌صورت خودکار ازطریق Windows Update برای تمامی کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد که از نسخه‌ی 1709 سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ یا نسخه‌ی جدیدتر استفاده می‎‌کنند. فروشگاه جدید افزونه‌های Microsoft Edge Addons در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) بطور رسمی برای برنامه نویسان افتتاح شد. همان‌طورکه قبلا اشاره شده بود، برنامه‌های افزودنی و درواقع افزونه‌های مرورگر کرومیوم باید بدون هیچ تغییری در مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم اجرا شوند. درنتیجه مایکروسافت از ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۶ آذر) به‌بعد، دیگر پذیرای افزونه‌های نسخه‌ی فعلی اج نیست؛ اما همچنان به‌روزرسانی افزونه‌های قدیمی را قبول می‌کند.

مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد در حال طراحی نسخه‌ی جدیدی از Edge مبتنی‌بر کرومیوم است که از فناوری زیربنایی رندر Chromium Blink در آن استفاده خواهد شد. گوگل در سال 2008 یعنی همزمان با راه اندازی گوگل کروم، بخشی از این مرورگر را بصورت متن باز منتشر کرد. کرومیوم درواقع محیطی متن‌باز برای پیاده‌سازی مرورگرهای مختلف است و توسعه‌ دهندگان زیادی از آن برای ساخت مرورگرهای خود استفاده می‌کنند که می‌توان به Vivaldi ،Opera ،Yandex ،Brave و بسیاری دیگر اشاره کرد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تمیز کردن موس و کیبورد کثیف به روش اصولی

تاکنون نسخه‌های آزمایشی مختلفی از Edge کرومیوم برای سیستم‌‌عامل‌‌های ویندوز ۷، ویندوز ۸/۱، ویندوز ۱۰ و مک توسط مایکوسافت در دسترس کاربران قرار گرفته است. ردموندی‌ها همچنین روی نسخه‌ی اج مبتنی‌بر کرومیوم برای ویندوز ۱۰ ARM نیز کار می‌کنند و احتمالا نسخه‌ی لینوکس این مرورگر را نیز منتشر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *