بازی و سرگرمی

مقایسه PS4 با PS5 ؛ ویژگیهای جدید چیست؟

مقایسه PS4 با PS5

زمان زیادی از رونمایی پلی استیشن 5 نمی گذرد. بر خلاف اتفاقات معمول که برای یک کنسول بازی جدید اتفاق می‌افتد، «سونی» PS5 را به سادگی هر چه تمام‌تر معرفی کرد. اما شاید برای بسیاری از کاربران و گیمرها سوال اینجا باشد که این کنسول چه تفاوت هایی با نسل قبلی خود دارد. در این بخش قصد داریم به مقایسه PS4 با PS5 بپردازیم.

مقایسه PS4 با PS5

از نظر قیمت

امکان مقایسه PS4 با PS5 از نظر قیمت هنوز کاملا فراهم نیست و دلیل اصلی این موضوع این است که خود کمپانی سونی نیز هنوز از قیمت PS5 اطلاع ندارد. اما با توجه به شایعات و گمانه زنی‌های موجود می‌توان به صورت تقریبی این مقایسه را انجام داد. حدس و گمان‌ها و پیش بینی‌هایی که در مورد قیمت PS5 انجام شده است، قیمتی معقول بوده و آنقدرها که عده‌ای انتظار داشتند بالا نیست.

بر اساس معتبرترین گمانه زنی که از سوی PSErebus صورت گرفته است، قیمت PS5 چیزی در حدود 499 دلار (7 تا 10 میلیون تومان) خواهد بود که قیمتی کاملا معقول با توجه به ویژگی‌ها و امکانات این کنسول است. این اخبار قیمت PS5 را 100 دلار بالاتر از قیمت اولیه و هنگام عرضه PS4 Pro نشان می‌دهد. البته قیمت PS4 از آن تاریخ تاکنون پایین تر نیز آمده و حالا با چیزی نزدیک به 300 دلار (4 تا 6 میلیون تومان) می‌توان این کنسول را خریداری کرد. انتظار می‌رود این قیمت با عرضه نسل جدید پلی استیشن حتی پایین‌تر از این نیز بیاید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی Escape From Tarkov

از نظر مشخصات فنی

یکی از نکات بارز در رابطه با مشخصات PS5 استفاده و همراهی CPU و GPU AMD است که مشخصات هر دو در بالا ذکر شده است. مارک کرنی (Mark Cerny) مدیر تیم طراحی PS5 در مصاحبه‌ای تایید کرد که کنسول جدید دارای قابلیت Ray Tracing خواهد بود. این ویژگی که در تعدادی از باکیفیت‌ترین بازی‌های کامپیوتری از جمله Control، بازی Metro Exodus و Battlefield V شاهد آن بودیم، روش جدید و نوآورانه‌ای در پردازش نورها و سایه‌ها است. خبر وجود این قابلیت در کنسول به این معنی است که بازی‌های انحصاری مانند God of War 2 ظاهری فوق‌العاده بهتر خواهند داشت و کاملا تفاوت نسل‌ها حس خواهد شد.

ویژگی دیگری که بسیاری را هیجان زده کرده است احتمال پشتیبانی از 8K در این نسل از کنسول‌ها است. البته باید در نظر داشته باشید که حداقل در یک یا دو سال آینده 8K در میان تولیدکنندگان بازی جا نخواهد افتاد و همچنان 4K در اوج خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی Tom and Jerry Chase

خبر خیلی خوب دیگر برای پلی استیشن و طرفدارانش این است که در نسل جدید، از حافظه‌های SSD استفاده شده است. پیشرفتی که سال‌هاست کاربران کامپیوترهای خانگی از آن بهره برده‌اند. گفته می‌شود که بازی‌ها با استفاده از SSDها، 19 برابر سریع‌تر لود می‌شوند. هرچند که SSD مورد استفاده در این کنسول تنها 825 گیگابایت است، اما سرعت بالای آن موجب خواهد شد تا بازی‌ها فضای کمتری را بر روی کنسول در بر بگیرند.

از نظر صدا نیز بر اساس صحبت‌های انجام شده PS5 استانداردی بالاتر را شامل خواهد شد. سونی در PS5 از موتور جدیدی برای صدا استفاده کرده است و با استفاده از تکنولوژی Tempest 3D قادر خواهد بود تا صداهای مختلف را در بازی با کیفیتی بالا ایجاد کند. پس بهتر است هدست‌های خود را برای تجربه جدیدی از نظر صداهای بازی آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *