آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

مهم ترین نکات در عکاسی منظره که باید رعایت شوند

مهم ترین نکات در عکاسی منظره

عکاسی از منظره یکی از جذاب ترین انواع عکاسی است. واقعا چه چیزی لذتبخش تر از اینکه بتوانید از طبیعت چشم نواز تصاویر زیبا تهیه کنید. اما به یاد داشته باشید که برای عکاسی منظره لازم است تا یک سری نکات را رعایت کنید تا عملکرد بهترین در این زمینه داشته باشید. اگر می خواهید مهم ترین نکات در عکاسی منظره را یاد بگرید با ما در این بخش همراه باشید.

مهم ترین نکات در عکاسی منظره

آسمان اولین عنصر کلیدی

بیش‌تر عکاسان بخصوص تازه کار‌ها، در اغلب موارد فراموش می‌کنند که هنگام عکاسی از چشم انداز‌های طبیعی، آسمان را هم جزوی از منظره حساب کنند و همان مقدار که به اجزای دیگر کادر توجه دارند، آن را نیز در نظر بگیرند. اما اگر با دقت نگاه کنید و ریزبین باشید به سختی می‌تواند از تصاویری جذاب از مناظر پیدا کرد که آسمان جزو عناصر اصلی آن نباشد. در بسیاری از عکس‌های منظره، آسمان در واقع ستاره عکس است، بنابراین اهمیت آن را دست کم نگیرید و ناخواسته یک عنصر اساسی را از عکس خود دریغ نکنید.

این مطلب را هم ببینید
رنگین کمان و نحوه عکاسی از آن

یک نقطه کانونی پیدا کنید

یکی دیگر از عناصر کلیدی در عکاسی منظره، نقاط کانونی تصویر است. عکس‌های بزرگ مناظر که با لنز واید انگل از فاصله زیاد گرفته می‌شوند، می‌توانند به طرز باورنکردنی‌ای با شکوه باشند. با این حال، گرفتن چنین عکس‌هایی گاه بسیار طاقت فرسا است، به خصوص وقتی که عناصر بسیاری در کادر تصویر حضور دارند، نحوه ترکیب آن‌ها و انتخاب اینکه بر روی کدام یک از آن‌ها فکوس کنید بسیار دشوار خواهد بود.

حرکت‌ها را ثبت کنید

بسته به منظره‌ای که در حال عکاسی از آن هستید، احتمالا با صحنه‌هایی مواجه خواهید شد که به نظر راکد یا بی‌جان هستند، وقتی از کوهستان یا درختان جنگل عکاسی می‌کنید، به این معنی نیست که هیچ حرکتی در صحنه اتفاق نمی‌افتد. و نمی‌توان هیچ حرکتی را ثبت کرد. درواقع حرکت‌های بسیار بیش‌تری از آنچه تصور می کنید، داخل مناظر وجود دارد، حیواناتی که در میان بوته‌ها یا درختان می‌جهند، باد که در حال گشت بین شاخ و برگ‌های درختان است و آب که در میان آبشارها یا چرخش‌ رودها جریان دارد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از برف

تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

یکی از اولین عواملی که باعث ایجاد تصویر می‌شود که اغلب از آن غافل می‌شویم، مجموعه‌ی تجهیزاتی است که برای ثبت تصویر از آن‌ها کمک گرفته‌ایم. در عکاسی منظره نیز مانند سایر ژانرهای عکاسی، در صورت انتخاب دقیق تجهیزات بهترین نتیجه ممکن حاصل خواهد شد.

در عناصر کلیدی عکاسی منظره، دوربین کم‌تر مورد توجه است. اما لوازم جانبی بسیار تاثیرگذارند. به عنوان مثال استفاده از لنزهای واید برای پوشش گسترده‌ از منظره ضروری است یا استفاده از سه پایه برای مواقعی که مجبورید ساعت‌ها صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *