ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

نشانه های هک شدن کامپیوتر چیست؟

هک شدن کامپیوتر

کامپیوترها این روزها تبدیل به بزرگ ترین دارایی ما شده اند. تمامی اسناد و فایل هایی که در آن ها ذخیر می کنیم از اهمیت بالایی برخوردارند. در این میان بحث امنیت بسیار مهم و حیاتی است.متاسفانه آمارها حاکی از آن است که تقریبا روزانه چندین هزار دستگاه توسط هکرها و افراد سودجو ممکن است هک شوند. اما نگران نباشید… هنگامی که رایانه ای هک شود، قطعا کاربر علائمی از آن را بر روی سیستم خود مشاهده خواهد کرد و به سرعت متوجه این موضوع خواهد شد. اگر نمی دانید این علائم چه هستند، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا با نشانه های هک شدن کامپیوتر آشنا شوید.

نشانه های هک شدن کامپیوتر

افت ناگهانی سرعت عملکرد رایانه

اگر اخیرا احساس کرده اید که سرعت عملکرد رایانه تان کاهش یافته است و یا اتصال به اینترنت کندتر از قبل شده است، این امکان وجود دارد که شخص دیگری در حال استفاده از منابع شما باشد. البته فراموش نکنید که دلایلی همچون قدیمی بودن رایانه و ضعیف بودن سخت افزارها نیز بر سرعت رایانه شما تاثیر مستقیم دارند. از این در صورت مشاهده این نشانه، بهتر است ابتدا دلایل دیگر را نیز بررسی کنید.

دیدن برنامه هایی که شما به هیچ وجه نصب نکرده اید!

اگر بعد از روشن کردن کامپیوتر خود با برنامه هایی روبرو شدید که آنها را به هیچ وجه نصب نکرده اید، نشانه ای از هک شدن سیستم شما می باشد. معمولا بدافزارها، به نرم افزارهای دیگر متصل می شوند و اجازه نصب برنامه های دیگر را می گیرند که این گونه برنامه های جانبی هک شدن را نصب می کنند. بنابراین سعی کنید همیشه متن توافقنامه (License Agreement) را بخوانید. در اکثر این توافقنامه ها نوشته شده است که قرار است نرم افزار های دیگری هم برای شما نصب بشوند. گاهی میتوانید انتخاب کنید کدام موارد نصب شوند، گاهی هم نمیتوانید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین پاوربانک های 2020

غیرفعال کردن آنتی ویروس

اگ آنتی ویروس سیستم شما بدون اینکه خودتان خواسته باشید، غیرفعال شد و یا قادر به اجرای آن نبودید این احتمال وجود دارد که یک هکر آن را غیر فعال کرده و کنترلش می‌کند. توصیه می کنیم شما بصورت روزانه و یا هفتگی کامپیوترتان را با آنتی ویروس اسکن کنید.

پسوردهای شما دیگر کار نخواهند کرد!

هک شدن کامپیوتر

اگر رمز خودتان را درست وارد میکنید و از آن مطمئن هستید، اما کار نمیکند، میتوانید از نشانه های هک شدن شما باشد. ممکن است بعضی از وبسایت ها به دلیل مشکلات فنی نتوانند پسورد درست شما را قبول کنند. اما این اتفاق بازه زمانی کوتاهی دارد و معمولا بعد از ۱۰ الی ۳۰ دقیقه مشکل رفع میشود. ولی وقتی که دیگر مطمئن شدید رمز عبور شما کار نمیکند و پای یکی از نشانه های هک شدن در میان است، احتمالا یک هکر با استفاده از رمز شما وارد شده و آنرا عوض کرده است تا شما نتوانید لاگین کنید. در اگر درب ورود کامپیوترتان بر روی شما قفل شده، این بدان معناست که شخصی به آن نفوذ کرده و برای اینکه آزادی عمل بیشتری را در اختیار داشته باشد، جلوی دسترسی شما را گرفته است.

ناتوانی در خاموش کردن

هکرها معمولا سعیمی کنند تمامی عملکرد رایانه شما را کنترل کنند. اگر نمی‌توانید طبق روال عادی و همیشگی کامپیوترتان را خاموش کنید، این امکان وجود دارد که کسی جلوی این کار را می‌گیرد. از دیگر نشانه هایی که می توانید با دیدن آن پی به وجود شخصی نفوذگر ببرید، انتظار زیاد برای خاموش شدن رایانه است.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی در سال 1400

دوستانتان پیام هایی در شبکه های اجتماعی از شما دریافت میکنند که خودتان ارسال نکرده اید

فکر کنم همه ما این مورد از نشانه های هک شدن را دیده باشیم. یا شما یا دوستانتان پیام های دعوت برای دوستی را دریافت کرده اید، در صورتی که از قبل با یکدیگر دوست بوده اید. گاهی اوقات شاید حتی ایمیل ارسالی را ببینید که هیچگاه آن را نفرستاده‌اید، اما از کامپیوتر شما فرستاده شده است. بنابراین هر کسی که به شما در این خصوص گزارش داد، فورا همه چیز را بررسی کنید.

معاملات مالی جعلی

این مورد دیر شوخی بردار نیست!!! اگر متوجه تحرکات مالی (هرچند کم) در حساب‌های بانکی خود شدید، این می‌تواند نشانه‌ای برای  دزدیده شدن اطلاعات بانکی شما باشد.

توصیه

در صورتی که عائم بالا را در سیستم خود مشاهده کردید می توانید مراحل زیر را در جهت افزایش امنیت سیستم خود انجام دهید:

  • ویروس کش خود را در صورت ممکن فعال کنید که ممکن است فعال نشود. برای رفع این مشکل می توانید آنتی ویروس اورجینال و معتبری را نصب کنید و آنرا اجرا کنید.
  • از طریق ” Programs” که در کنترل پنل قرار گرفته است، برنامه های نصب شده را کنترل کنید. اگر برنامه ای وجود دارد که شما نصب نکرده اید، آنرا حذف کنید.
  • پسوردهای خود را در صورت ممکن تغییر دهید. برای تغییر رمز برنامه هایی اعم از جیمیلف اینستاگرام و… می توانید ” Forget Password را در بخش ورود بفشارید تا به ایمیل شما ارسال شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *