بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

نکاتی که باید هنگام خرید سه پایه دوربین عکاسی رعایت کنید

خرید سه پایه دوربین عکاسی

سه پایه عکاسی یکی از مهم‌ترین ملزومات عکاسی است و در ژانر‌هایی مثل طبیعت ، معماری ، نجوم و تبلیغاتی کاربرد دارد. استفاده از سه پایه فواید زیادی دارد. اما برای خرید سه پایه دوربین عکاسی نیاز است تا نکاتی را رعایت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید سه پایه دوربین عکاسی

ارتفاع

همیشه در خرید سه پایه دوربین عکاسی توجه داشته باشید که محصولی را انتخاب کنید که با قد خودتان متناسب باشد تا مجبور نباشید برای نگاه کردن به دوربین خم شوید. وقتی که دوربین را روی سه پایه قرار می‌دهید، نمایاب باید جلوی چشمتان قرار گیرد. البته مهم نیست اگر نمایاب بالاتر از چشمانتان قرار گیرد؛ چراکه همیشه می‌توانید پایه‌ها را تنظیم کرده و آن را کوتاه‌تر کنید، اما اگر این میزان بسیار کوتاه‌تر از حد چشمانتان باشد، برای نگاه کردن به نمایاب همواره باید خم شوید که این امر موجب خستگی زیادتان نیز خواهد شد.

هد

هد سه پایه دوربین در چهار مدل مختلف وجود دارد. اولین مدل، هد گردان سه پایه دوربین است که با یک یا دو دسته مختلف کنترل می‌شود. بعضی از این سه پایه‌ها دارای تنها یک دسته برای حرکت عرضی یا دو دسته جداگانه برای حرکت طولی علاوه بر عرضی هستند. در کنار این دسته‌ها پن موجود در قسمت هد سه پایه برای حرکت 360 درجه طراحی شده است. این نوع هد در مدل‌های ارزان‌تر سه پایه دوربین بیشتر استفاده می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت

خرید سه پایه دوربین عکاسی

نوع دوم هد در سه پایه‌های دوربین به نام بال هد شهرت داشته و به خاطر اندازه کوچک، میزان بالای تحمل وزن و کنترل آسان، عنوان جدیدترین و پرطرفدارترین مدل هد را به خود اختصاص داده است. برخلاف مدل قبلی، بال هدها به جای استفاده از دسته‌های بلند برای تنظیم حرکت دوربین از یک پیچ یا دستگیره کوچک استفاده می‌کنند. بعضی از این نوع هدها دارای طراحی دو یا سه کنترلی هستند که با استفاده از پیچ‌های جداگانه امکان کنترل حرکات دوربین را برای عکاس فراهم می‌آورند.

پایه

در رابطه با پایه‌های سه پایه دوربین سه نکته وزن، میزان تحمل وزن و قیمت نکات اساسی هستند. هرچه پایه‌ها سنگین‌تر باشند، قیمت پایین‌تری نیز دارند. بهترین نوع پایه‌ها از جنس آلومینیوم هستند. با اینکه وزن این پایه‌ها ممکن است برای سفر مناسب نباشد، اما می‌تواند در برابر ضربات مقاوم عمل کند. هرچند استفاده از این پایه‌ها به دلیل تاثیر محیط بر دمای آنها و حتی زنگ زدگی پس از تماس با آب تازه یا آب نمک، خالی از مشکل نیست.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین‌های کامپکت و ساده 2021

برای آن دسته از افرادی که در ازای قیمت بالاتر دوست دارند پایه‌هایی با وزن کمتر داشته باشند، پایه‌هایی از جنس فیبرکربن مناسب است. این جنس پایه‌ها سبک‌تر و نسبت به تغییرات دمایی مقاوم بوده و ضد زنگ هستند. البته پایه‌های فیبرکربن بدون عیب نبوده و نسبت به ضربه حساس هستند؛ بنابراین باید در حمل آن احتیاط بیشتری کرد.

کفی سه پایه

برخی از سه پایه های پیشرفته به شما امکان تعویض کفی‌های سه پایه را نیز می‌دهد. کفی‌های مختلفی برای سطوح مختلف داخلی و فضای باز وجود دارد. اگر در شرایط خاصی همچون هوای بارانی و لیز نیاز به استفاده از سه پایه خود دارید، می‌توانید آن را تعویض کنید؛ در غیر این صورت همان کفی استاندارد سه پایه برایتان کافی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *