آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی یا Composition یکی از مهمترین فاکتور های فنی در هنر عکاسی است که رابطه مستقیم با زیبایی شناسی عکسها دارد. در ادامه چند نکته مهم ترکیب بندی در عکاسی را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

ترکیب بندی در عکاسی

تجسم در عکاسی

اولین قدم قبل برای خلق یک عکس موفق قبل از فشردن کلید شاتر دوربین ، تجسم است. این امر به معنای مفهوم دیدن عکس در ذهن شما است، سپس از خود بپرسید که دقیقاً سعی در تغییر چه چیزی دارید. اهمیت تجسم را نمی‌توان انکار کرد، اگرچه بسیاری از عکاسان در ابتدا ارزش واقعی آن را درک نمی‌کنند. تجسم کردن، برنامه ریزی است که در پشت یک عکس خوب قرار دارد، تلاش برای فهمیدن اینکه دقیقاً یک تصویر حتی قبل از گرفتن عکس چطور به نظر می‌رسد. همانطور که احتمالاً انتظار داشتید، تجسم یک جزء مهم در هر ژانر هنری است. مجسمه سازان حتی وقتی به چیزی جز مرمر نگاه نمی‌کنند، دقیقاً می‌دانند که مجسمه‌های آن‌ها چگونه ظاهر می‌شود.

راهنمایی کردن چشم

شما نمی‌توانید پیش بینی کنید که چشم بیننده دقیقا به کجای عکس شما جلب می‌شود، ولی شما این قابلیت‌ را دارید که آن را به سمت یک شئ یا چیز دیگر جلب کنید. آیا شما می‌خواهید بیننده‌ها به کوه‌های پس زمینه توجه بیشتری داشته باشند؟ در مورد کلاه یک شخص چی؟ یا طوری که یک درخت نخل در خلال ساحل خم می‌شود؟ یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلب توجه ببینده شما، صرفاً اضافه کردن یک خط به بخشی از ترکیب‌ بندی شما است.

این مطلب را هم ببینید
مقایسه مویک مینی ، مینی ۲ ، مینی SE

ترکیب بندی در عکاسی

بعضی اوقات به این خطوط، خطوط راهنما گفته می‌شود، اما حتی این یک مورد خاص است. «خطوط راهنما» معمولی از پیش زمینه یک منظره تا پس زمینه آن گسترش می‌یابد و بیننده را به دورتر از صحنه راهنمایی می‌کند. با این حال، سایر خطوط نیز می‌توانند چشم بیننده شما را به راحتی راهنمایی کنند. ساقه یا تیغه‌ای از چمن را تصور کنید که در تصویر شما وجود دارد. اگرچه با تعریف پیش زمینه _ پس زمینه یک خط راهنما نیست، اما مطمئناً مسیری را برای دنبال کردن بیننده فراهم می‌کند. در مورد هر خط در یک تصویر، از طرح کلی یک کوه تا موج اقیانوس، همین امر صادق است.

تعادل

به جای  قانون یک سوم، من سعی دارم که ترکیب‌ بندی تصاویرم‌ را با استفاده از ایده تعادل انجام بدهم. بسیاری از عکاسان دیگر نیز اینگونه هستند. زمانی که یک عکس کاملاً متعادل است، نیمه و چپ و راست آن از نظر وزن بصری برابر است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش استفاده از رنگها در عکاسی

بنابراین، وزن بصری چیست؟ جواب کاملاً ساده است، وزن بصری چیزی است که نظر بیننده را جلب می‌کند. همانطور که در بخش «راهنمایی چشم بیننده» اشاره کردم، برخی از موارد اصلی با وزن بصری قوی به شرح زیر است:

  • قسمت‌های تضاد
  • مواردی که در فوکوس قرار دارند(مخصوصاً اگر بیشتر عکس در فوکوس قرار ندارد)
  • نقاط روشن
  • موارد اشباع شده
  • رنگ‌های گرم(زرد و قرمز)
  • موارد بزرگ
  • مردم و حیوانات
  • چشمان سوژه شما
  • جهتی که سوژه شما در حال نگاه کردن به آن است( حتی اگر یک محیط خالی باشد، وزن بصری به دست می آورد زیرا بینندگان می‌خواهند همان جهت را به عنوان سوژه نگاه کنند)

البته، موارد دیگری نیز با وزن بصری وجود دارد، اما این‌ها قابل توجه‌تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *