آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم در رابطه با عکاسی خیابانی در ایران

عکاسی خیابانی در ایران

عکاسی خیابانی به عکس هایی خلاصه می شود که در خیابان گرفته شده و مختصرا، به شرح زندگی روزمره می پردازد. عکس هایی که شما میگیرید نقش اساسی در روایت زندگی گذشتگان به نسل های اینده منتقل می کند. در ایران نیز این نوع عکاسی رواج زیادی دارد. در این بخش می خواهیم قوانین عکاسی خیابانی در ایران را به شما عزیزان آموزش دهیم.

عکاسی خیابانی در ایران

عکاسی در فضاهای عمومی

شاید تا به حال به هنگام عکاسی خیابانی با اعتراض افرادی که در کادر دوربینتان قرار دارند مواجه شده و بیخیال ثبت تصویر شده باشید. اما آیا واقعا حق با آن‌ها بوده است؟ چیزی که در این شرایط اهمیت پیدا می‌کند تعیین حریم خصوصی افراد است. برای اینکه بتوانید فضای عمومی و خصوصی را از هم بازشناسید، دولت و حقوق دانان‌رسانه‌ای، این حریم‌ها را مطابق با عرف جامعه تعیین می‌کنند. بنا به قوانین، فضاهایی که افراد زیادی بدون اجازه می‌توانند در آن رفت و آمد کنند، فضای عمومی تلقی می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
فلاش در عکاسی چه وسیله ای است؟

برای مثال خیابان، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، راهروی وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی، استادیوم‌های ورزشی و از این قبیل مکان‌ها که افراد زیادی می‌توانند بلیط خریده و وارد آن شوند، فضای عمومی محسوب می‌شوند.

عکاسی خیابانی در ایران

عکاسی در فضاهای نیمه خصوصی، نیمه دولتی

تعیین فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی توسط اداره اماکن صورت می‌گیرد که بر اساس مقررات این اداره، رستوران‌ها، سالن‌های تئاتر و همایش‌ها، سالن‌های کنسرت و سالن‌های ورزشی با اینکه مکان‌های عمومی هستند، اما نیمه خصوصی و نیمه عمومی محسوب می‌شوند. در بسیاری از این فضاها، افراد یا محوطه کوچکی به عنوان حریم خصوصی دارند یا مکان‌های خصوصی مانند اتاق‌ در این مکان‌ها وجود دارد و یا فعالیتی که در این مکان‌ها صورت می‌گیرد دارای ارزش مادی و معنوی برای سازنده اثر است. مانند تولیدات سینما و تئاتر که عکاس بدون کسب مجوز، امکان عکاسی از صحنه تئاتر را ندارد. بطور کلی برای ورود به فضاهای نیمه خصوصی و عکاسی از آن‌ها باید از صاحب مکان یا اداره مربوطه مجوز گرفته شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های بدون آینه سونی

آزادی در عکاسی خیابانی

با اینکه به دلیل عرف جامعه، محدودیت‌های زیادی در کشور ما برای عکاسی خیابانی وجود دارد اما اگر این محدودیت‌ها را از نظر قانونی بررسی کنیم تمامی آن‌ها غیرقانونی است و عکاسی از فضاهای خیابانی مانند ترافیک، مغازه‌ها، دستفروشان کنار خیابان و هر نوع عکاسی‌ای که چیزی غیر از چهره افراد را به تصویر بکشد، عکاسی در فضای عمومی محسوب شده و در این موارد هیچ گونه محدودیتی برای عکاسان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *