مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

وای فای 6 چیست و چه امکاناتی دارد؟

وای فای 6

وای فای 6 نسل بعدی اتصال محبوب بی‌سیم است. امروزه امواج وای فای عضوی از خانواده ما محسوب می شوند. از نظر سرعت، امواج وای فای دارای استاندارهای مختلفی هستند و در این مقاله قصد داریم در مورد استاندارد جدید Wi-Fi 6 و اینکه Wi-Fi 6 چیست صحبت کنیم.

وای فای 6 چیست؟

از لحاظ فنی وای فای 6 که به نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود، جدیدترین نسخه استاندارد 802.11 است. استاندارد 802.11 متعلق به شبکه انتقال داده‌ها به صورت بی سیم است، همان شبکه‌ای که همه ما آن را به نام کلی Wi-Fi می‌شناسیم. نسخه قبلی این استاندارد با نام 802.11ac یا وای فای 5 شناخته می‌شود. وای فای 6 یک ابزار جدید برای اتصال به اینترنت (مثل فیبر نوری) نیست، بلکه یک استاندارد به روز شده است که دستگاه‌های سازگار با آن، به ویژه روترها، می‌توانند سیگنال‌های Wi-Fi را با کارآمدی بالاتری انتقال دهند.

سرعت نسل کنونی وای‌ فای نیز حدود ۳.۵ گیگابیت‌برثانیه عنوان می‌شود. البته، هر دو سرعت گفته‌ شده مقادیر حداکثری اسمی هستند که به‌ احتمال زیاد در استفاده‌ی واقعی از وای‌فای به آن‌ها دست پیدا نخواهید کرد. به‌علاوه، حتی اگر قابلیت رسیدن به آن سرعت‌ها را داشته باشیم، بازهم کاربرد آن‌ چنانی نخواهد داشت. به‌ عنوان مثال، سرعت کاربردی اینترنت در آمریکا به‌‌طور میانگین ۷۲ مگابیت‌برثانیه یا کمتر از ۱ درصد سرعت حداکثر است. بیشتر بودن سرعت اسمی وای‌فای ۶ در مقایسه‌ با نسل قبل، به‌ هر حال نکته‌ی مهمی محسوب می‌شود. سرعت ۹.۷ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای تنها به یک کامپیوتر وارد نمی‌شود. در واقع، می‌توان سرعت را بین دستگاها‌ی مختلف شبکه تقسیم کرد که به‌معنای سرعت بیشتر برای همه‌ی آن‌ها خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ایجاد تایمر خاموش شدن خودکار ویندوز

زمان عرضه

این وای فای از نظر فنی در حال حاضر موجود است. وای فای 6 یک استاندارد جدید و معتبر است که شماری از مودم‌ها و روترهای جدید ساخته شده، مطابق با آن پیش می‎‌‎روند. ایسوس، نت گیر، سیسکو و تی پی لینک برندهایی هستند که روترهایی با استاندارد Wi-Fi 6 تولید کرده‌اند. Netgear Orbi و TP-Link Deco دو محصولی هستند که با استاندارد جدید تولید شده و قرار است در نیمه دوم سال میلادی جاری وارد بازار شود. همچنین سامسونگ گلکسی اس 10 اولین گوشی است که از استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند و قطعا گوشی‌های جدید آینده نیز چنین قابلیت‌هایی را برای خود پیش بینی می‌کنند. نکته مهم اینجاست که برای دریافت امواج پرسرعت تحت این استاندارد جدید، باید هم گوشی یا لپ تاپ شما و هم مودم و یا روتر شما از آن پشتیبانی کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش غیرفعال کردن پاپ‌آپ‌ها در کروم

بهبود مصرف باتری

فناوری جدید دیگر در وای‌فای ۶، امکان برنامه‌ریزی ارتباط با روتر ازطریق دستگاه‌ها است. برنامه‌ریزی زمان روشن‌بودن آنتن‌ها برای جابه‌جایی و جست‌وجوی سیگنال را کاهش می‌دهد. درنتیجه، مصرف شارژ باتری کاهش و عمر آن افزایش می‌یابد.

کاهش زمان انتظار برای سیگنال در وای‌فای ۶ به‌‌دلیل ویژگی خاصی با نام Target Wake Time ایجاد می‌شود. این قابلیت به روترها امکان می‌دهد زمان‌های بررسی‌کردن اتصال با دستگاه‌ها را زمان‌بندی کنند. البته، قابلیت مذکور کاربرد خاصی در استفاده‌های روزمره ندارد. به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ شما به اتصال دائم به اینترنت نیاز دارد و احتمالا استفاد‌ه‌ی زیادی از آن قابلیت نمی‌کند.

این قابلیت به کاهش مصرف باتری منجر می‌شود و بیشتر در دستگاه‌های ضعیف‌تر و نیازمند به اتصال وای‌فای کاربرد دارد. حسگرهای خانه‌ی هوشمند و نیز دستگاه‌های متصل به اینترنت در آن، استفاده‌ی بیشتری از آن قابلیت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *