ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چند ترفند ساده برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

خنک نگه داشتن لپ تاپ

لپ تاپ مشابه هر نوع دستگاه الکتریکی دیگری ، بعد از مدتی به دلیل جریان الکتریسته ، حرارت تولید می کند و این حرارت اگر به خوبی مدیریت نشود ، سبب آسیب جدی به بخش های سخت افزاری لپ تاپ و سرانجام سوختن قطعات آن می شود. در واقع لپ‌تاپ‌ها به‌طور طبیعی ایجاد گرما می‌کنند و اگر به مدت طولانی و زیاد در این حالت (گرما) بمانند ممکن است خسارت جدی ایجاد کنند و حتی آتش بگیرند. در این بخش می خواهیم چند نکته ساده اما کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ را به شما عزیزان آموزش دهیم.

خنک نگه داشتن لپ تاپ

فن‌های لپ تاپ خود را بررسی کنید

برای اینکه بفهمید فن لپ تاپ شما به خوبی کار می‌کند یا نه از نرم افزار عیب‌یابی استفاده کنید زیرا فن‌ها داخل این کیس هستند و گاهی اوقات باز کردن کیس لپ تاپ ضمانت‌نامه را باطل می‌کند. به سراغ وبسایت سازنده لپ تاپ خود بروید و ببینید که آیا نرم‌افزاری برای تشخیص عیب‌ فن‌های لپ تاپ وجود دارد یا خیر. در صورت نبود هیچگونه نرم‌افزاری، می‌توانید از یکی از فروشنده های معتبر دیگر چنین ابزاری را به صورت آنلاین دانلود کنید.

این مطلب را هم ببینید
افزایش سرعت مرورگر گوگل کروم در سه سوت

دریچه‌های لپ تاپ را تمیز کنید

جریان هوا از طریق دریچه های لپ تاپ به خنک شدن دستگاه کمک زیادی می کند. دریچه ورودی در قسمت جلوی کیس و دریچه‌های خروجی در قسمت پشت بدنه لپ تاپ قرار دارند. گرد و غبار می‌تواند این دریچه ها را مسدود کرده و مانع جریان هوا شود. در این مواقع، شاید آسانترین راه برای تمیز کردن دریچه‌ها پاک کردن آنها با کمپرسور هوای فشرده باشد. همچنین شما می‌توانید با پارچه ای نسبتا مرطوب (نه خیس) دریچه‌های لپ تاپ را تمیز کنید.

تنظیمات بایوس را بررسی کنید

در لپ تاپ تنظیماتی نرم‌افزاری وجود دارد که به شما نشان می‌دهد میزان حرارت دستگاه چقدر است و فن‌ها با چه سرعتی کار می‌کنند. بعضی اوقات، با آپدیت بایوس، تنظیمات کنترل دما اصلاح شده و می‌تواند به شما در بهینه سازی خنک‌کننده کمک کند. به وب سایت شرکت سازنده لپ تاپ خود سر زده و به روزرسانی‌های بایوس را بررسی کنید اما لازم است بدانید که در مقایسه با آپدیت‌های معمول سیستم عامل، به روز رسانی سیستم نرم افزاری بایوس پیچیده‌تر است و در نتیجه ممکن است به پشتیبانی تخصصی نیاز داشته باشید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین برنامه های جایگزین iTunes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *