مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چند دستور CMD برای مدیریت شبکه در ویندوز

مدیریت شبکه در ویندوز

مدیریت شبکه یکی از مباحثی است که اهمیت زیادی با گسترش استفاده از شبکه پیدا کرده است. از آنجایی که طیف گسترده ای از کاربران سیستم های رایانه ای ، از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند ، در این بخش می خواهیم کاربردی ترین دستورات CMD که برای مدیریت شبکه در ویندوز استفاده می شوند را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مدیریت شبکه در ویندوز

PING

ساده ترین و در عین حال پرکاربرترین دستور خط فرمان که با کمک آن می‌توانید دریابید که آیا کامپیوتر شما قادر است به یک آدرس آی‌پی یا نام دامنه دست پیدا کند؟ کاربران حرفه‌ای برای چک‌کردن اتصال خود به اینترنت غالبا وب‌سایت گوگل را در مرورگر خود باز نمی‌کنند؛ بلکه کاملا حرفه‌ای و مسلط از آدرس دامنه‌ی وب‌سایت گوگل در اپلیکیشن CMD پینگ خواهند گرفت. فرایند کاری فرمان به این صورت است که چندین بسته از داده‌ها را ارسال می‌کند و تعداد و زمان بازگشت بسته‌ها را ثبت می‌کند. اگر از این بسته‌ها تعدادی بدون برگشت باشند با پیغام Lost در مقابلشان مواجه خواهید شد.

این مطلب را هم ببینید
نسخه جدید لپ تاپ های MateBook X Pro هواوی معرفی شد

TRACERT

عبارت tracert را تایپ کنید و بعد از آن با یک فاصله آدرس آی‌پی یا نام دامنه را مثل دستور قبل وارد کنید. این دستور با ارسال بسته و تلاش برای اتصال به مقصد مورد نظر با هدف عیب‌یابی مشکلات احتمالی شبکه، بررسی‌هایی را انجام خواهد داد. فرایند کاری این دستور ثبت تمام مسیرهایی است که بسته از سروری به سرور دیگر طی می‌کند تا در نهایت به مقصدی که وارد کرده‌اید برسد.

PATHPING

این دستور مشابه tracert عمل کرده با این تفاوت که جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. بعد از ارسال بسته‌ها به مقصد مورد نظر شما، با بررسی مسیر طی شده و محاسبه‌ی بسته‌های گمشده براساس هر جهش نتایج را به نمایش درمی‌آورد.

IPCONFIG

پراستفاده ترین دستور خط فرمان که علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، در کنار ترکیب با چند سوئیچ به شما امکان اجرای کارهای خاصی را می‌دهد. این دستور به‌طور پیش‌فرض اطلاعات آداپتورهای شبکه‌های موجود روی سیستم شما و جزئیات مربوط به آن‌ها را نشان می‌دهد. مهم‌ترین اطلاعات به‌دست آمده از این دستور جزئیات مربوط به بخش آدرس IPv4 و Default Gatewaty در آداپتور شبکه‌ی وایرلس و آداپتور شبکه‌ی اترنت است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع ارور ۰x80070057 در ویندوز

GETMAC

هر دستگاهی که طبق استانداردهای IEEE 802 باشد آدرس MAC اختصاصی خود را دارد. با استفاده از این دستور می توانید آدرس مک سیستم خود را پیدا کنید. سازندگان قطعات موظف هستند که آدرس مک را به دستگاه اختصاص دهند و اطلاعات مربوط به آن‌را در سخت‌افزار ذخیره کنند. برخی از کاربران با استفاده از ایجاد محدودیت برای مک آدرس‌های خاص اتصال به شبکه‌ی خود را کنترل می‌کنند و با این کار امنیت شبکه را افزایش می‌دهند.

NETSTAT

یک دستور کامل که وضعیت شبکه سیستمتان را تحلیل کرده و تمامی نواقص آن را نمایش میدهد. این خط فرمان بسیار قدرتمند و پیچیده است و در عین حال می‌تواند به‌اندازه نیاز ساده باشد؛ البته به شرطی که جنبه‌های پیشرفته‌ی آن را نادیده بگیرید. ویژگی‌های پیچیده‌ی آن برای افرادی کارآمد است که شبکه‌های بزرگ مثل کسب‌وکارها یا محیط‌های آکادمیک را مدیریت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *