ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

کاربردی ترین دستورات Command Prompt که باید بدانید

کاربردی ترین دستورات Command Prompt

(Command Prompt) یا به اختصار CMD یکی از بخش های مهم سیستم عامل ویندوز بشمار می رود که دستورات آن کارایی بالایی دارند. شاید یاد گرفتن همه این دستورات برای کاربران دشوار باشد. در این بخش می خواهیم کاربردی ترین دستورات Command Prompt را به شما عزیزان آموزش دهیم.

کاربردی ترین دستورات Command Prompt

Assoc

اکثر فایل‌ها در ویندوز با برنامه‌های خاصی در ارتباط هستند که وظیفه‌شان باز کردن این فایل‌ها بطور پیش فرض است. با گذر زمان، ارتباط میان این فایل‌ها و برنامه‌ها را فراموش می‌کنیم. بخاطر همین می‌توانید با دستور Assoc این روابط را به خود یادآوری کنید و به لیست کامل پسوند فایل‌ها و برنامه‌های مرتبط با آن‌ها دست یابید.

علاوه بر دسترسی به این فهرست، می‌توانید برنامه‌های مربوط به فایل‌ها را هم تغییر دهید. برای مثال دستور =assoc .txt ارتباط میان فایل‌های متنی و برنامه مربوطه را تغییر می‌دهد و پس از علامت مساوی می‌توانید برنامه موردنظرتان را تایپ کنید. دستور Assoc پسوند فایل‌ها و نام برنامه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، بنابراین کارایی بالایی دارد.

در ویندوز ۱۰ بجای استفاده از این دستور می‌توانید از یک رابط کاربری دوستانه‌تر هم استفاده کنید. برای این کار به تنظیمات (شورتکات کلید ویندوز + I)، برنامه‌ها، برنامه‌های پیش فرض و انتخاب برنامه پیش فرض با نوع فایل بروید.

Cipher

پاک کردن فایل‌ها از هارد درایو مکانیکی به معنای حذف کامل آن‌ها نیست. در عوض، با حذف یک فایل دیگر به آن دسترسی ندارید و فضایی که اشغال کرده هم آزاد می‌شود. تا زمانی که سیستم داده‌های جدید را جای آن‌ها ذخیره نکند و این فضا اشغال نشود، امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد.

این مطلب را هم ببینید
آیکون های جدید ویندوز 10 در راه است

دستور Cipher می‌تواند با نوشتن داده‌های تصادفی، یک دایرکتوری را پاک کند. برای مثال برای پاکسازی درایو C، شما باید از دستور Cipher /w:d استفاده کنید که فضاهای خالی در این درایو را پاک می‌کند. این دستور کاری با داده‌های حذف نشده ندارد و روی آن‌ها اطلاعات جدیدی نمی‌نویسد، بنابراین با اجرای این دستور فایل‌های موردنیازتان را پاک نمی‌کنید.

Driverquery

درایورها یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای نصب شده روی سیستم هستند. پیکربندی نامناسب یا عدم وجود درایورها می‌تواند دردسرهای زیادی برای کاربران ایجاد کند، بنابراین دسترسی به لیست درایورها موجود روی سیستم کاربردی است. دستور driverquery دقیقا چنین کاری را انجام می‌دهد. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر می‌توانید از دستور driverquery – v استفاده کنید که شامل دایرکتوری که درایور در آن نصب شده هم می‌شود.

مقایسه فایل

شما می‌توانید از این دستور برای شناسایی تفاوت‌ها در متن میان دو فایل استفاده کنید. این دستور بطور خاص برای برنامه‌نویسان که می‌خواهند کوچکترین تفاوت میان دو نسخه از یک فایل را متوجه شوند، کاربردی است. برای اینکار تنها کافیست fc را تایپ کرده و سپس مسیر دایرکتوری و نام فایل دو فایل مدنظرتان را وارد کنید.

شما می‌توانید این دستور را با روش‌های مختلفی گسترش دهید. با تایپ b/، تنها خروجی باینری را مقایسه کنید یا اینکه با تایپ I/ تنها متن ASCII را مقایسه کنید. برای مثال می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

این مطلب را هم ببینید
مدل‌های جدید لپ‌ تاپ‌ دل معرفی شد

“fc /l “C:\Program Files (x86)\example1.doc” “C:\Program Files (x86)\example2.doc

دستور بالا متن ASCII در دو سند ورد را مقایسه می‌کند.

Netstat

با وارد کردن دستور netstat – an، لیستی از پورت‌های باز و آدرس‌های آی‌پی مرتبط در اختیارتان قرار می‌گیرد. این دستور همچنین به شما وضعیت پورت را اطلاع می‌دهد. این دستور زمانی که به دنبال عیب‌یابی دستگاه‌های متصل به کامپیوتر خود باشید یا ترس آلوده شدن سیستم به تروجان را دارید و سعی می‌کنید ارتباط مخرب را شناسایی کنید، کارایی بالایی دارد.

پینگ

به سراغ یکی دیگر از دستورات کاربردی CMD می‌رویم. برخی مواقع می‌خواهید بدانید بسته‌های شبکه به دستگاه‌ها می‌رسند یا نه که در این زمان دستور پینگ کاربردی است. تایپ پینگ به همراه آدرس آی‌پی یا دامین وب، مجموعه‌ای از بسته‌های آزمایشی را به یک آدرس خاص می‌فرستد. اگر این بسته‌ها به آدرس رسیدند و برگشتند، از امکان ارتباط دستگاه با کامپیوتر خود مطلع می‌شوید. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز نبود، به مسدودیت ارتباط میان آن‌ها پی می‌برید. بنابراین با این دستور می‌توانید متوجه وجود مشکل در پیکربندی نامناسب یا خرابی سخت افزار شبکه شوید.

Tracert

دستور tracert مشابه pathping است. tracert را به همراه آدرس آی‌پی یا دامین موردنظر تایپ کنید. این دستور اطلاعاتی درباره هر قدم در مسیر میان کامپیوتر شما و هدف ارائه می‌کند. برخلاف pathping، این دستور مدت زمان هر هاپ میان سرورها و دستگاه‌ها را به میلی‌ثانیه ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *