ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

راهنمای ارتقاء قطعات لپ تاپ

ارتقاء قطعات لپ تاپ

لپ تاپ ها به مرور زمان قدیمی شده و عملکرد و کارایی اولیه خود را از دست میدهند. در این حالت ارتقاء قطعات لپ تاپ یکی از راه حل های مقرون به صرفه است. اما ارتقاء سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌ها به آسانی رایانه‌های رومیزی نیست. در واقع ارتقا قطعات لپ‌تاپ‌های جدید سخت‌تر هم شده است. پس اگر به دنبال بهبود عملکرد و تعویض قطعات لپ تاپ خود هستید این مطلب را از دست ندهید.

ارتقاء قطعات لپ تاپ

ارتقا باتری

بات های لپ تاپ پس از گذشت عمر مفیدشان شروع به خالی کردن شارژ می کنند. این بدان معناست که باتری لپ تاپ شما همچون گذشته شارژ را در خود نگه نمی دارد. در این حالت نیاز است باتری را تویض کرده و یا باتری با ظرفیت بیشتر بخرید. نکته مهم اینجاست که که باتری را حتما از فروشگاه‌های رسمی خریداری کنید.

ارتقا رم

رم یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین اجزای لپ تاپ است. بیشتر کارخانه‌ها این اجازه را به شما می‌دهند بدون اینکه گارانتی‌تان باطل شود، آن را تعویض یا به تعداد آن اضافه کنید. فقط پیش از انجام کار، ببینید لپ تاپ شما از چه رمی پشتیبانی می‌کند و آیا برای تراشه‌های با ظرفیت بزرگ‌تر مناسب است یا نه. پس از آنکه رم جدید را تهیه کردید ، تمام کاری که باید انجام دهید این است که به سرعت زبانه‌هایی که رم موجود را نگه داشته‌اند، به یک سمت حرکت دهید، سپس تراشه را با ظرفیت بزرگتر SODIMM جایگزین کنید.

این مطلب را هم ببینید
4 وبسایت برتر برای تشخیص سیستم هک شده

ارتقا هارد درایو

تقریبا روی هر لپتاپی، هارد درایو 2.5 اینچی نصب می‌شود، اما باید اطمینان حاصل کرد هارد درایوی که خریداری شده، ارتفاع درستی دارد یا نه. نصب SSD یکی از مهم ترین مراحل ارتقاء قطعات لپ تاپ می باشد. معمولا ارتفاع 7 میلی متر یا کمتر مناسب است؛ به همین منظور اول اندازه هارد نصب شده روی لپ تاپ را بررسی و سپس اقدام به خرید کنید.

استفاده از اسلاتهای PCI-E مینی

خیلی از لپ تاپ‌ها یک اسلات PCI-E مینی یدکی دارند که هر نوع ماژولی شامل کارت‌های حافظه و شبکه بی‌سیم به آن متصل می‌شود. این موضوع را باید هنگام خرید لپ تاپ مورد بررسی قرار دهید. اگر لپ تاپی قدیمی‌تر دارید، احتمالا اسلات ExpressCard را هم در فضای بیرونی خواهید داشت تا بتوانید مواردی مثل تیونر تلویزیون، کارتهای شبکه و پورت‌های USB را اضافه کنید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین آنتی ویروس های رایگان

ارتقا CPU

ارتقاء قطعات لپ تاپ

همانطور که می دانید CPU مغز سیستم کامپیوتری می باشد بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تعویض آن بسیار حساس و سخت بوده و انجام این کار باعث باطل شدن گارانتی لپ تاپ می‌شود. شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ تمام سعی خود را کرده‌اند که این قسمت از لپ تاپ را جزو غیرقابل دسترس‌ترین جاها قرار دهند و شما باید برای این کار، با یک سیستم یکپارچه گرماگیر (Heatsink) که نیاز به جداسازی کامل دارد، سر و کله بزنید.

ارتقا کارت گرافیک

بهتر است تا حد ممکن به فکر تعویض کارت گرافیک نباشید و از مدل فابریک دستگاه استفاده کنید. در اکثر لپ تاپ‌های رایج در بازار از کارت گرافیک یکپارچه با CPU و مادربورد استفاده شده اما لپ تاپ‌های بزرگتر از فناوری MXM استفاده می‌کنند که می‌تواند تعویض این نوع قطعات را ممکن کند؛ البته اگر خوش شانس باشید و آن را در بازار پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *