آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترفندهای عکاسی از ماه که باید بدانید

ترفندهای عکاسی از ماه

ماه به دو دلیل سوژه‌ی سختی برای عکاسی است؛ درخشان بودن و دور بودن. اما اگر اصول آن را بشناسید می توانید بهترین تصاویر را ثبت کنید. در این بخش با ما همراه باشید تا ترفندهای عکاسی از ماه را یاد بگیرید.

ترفندهای عکاسی از ماه

وضعیت ماه

ماه کامل چیزی است که بیشتر توجه مردم را جلب می‌کند اما متاسفانه عکاسی از ماه کامل خسته‌کننده‌ترین عکس‌ها را از ماه در اختیار شما قرار می‌دهد. به دلیل درخشش ماه کامل شما فقط می‌توانید عکسی با کنتراست کم از یک دایره سفید بگیرید. اما در مقابل در صورتی که ماه کامل نشده باشد، شما می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی از ماه بگیرید که بافت دهانه‌های آن و سایه‌های آن‌ها به خوبی مشخص است.

در صورتی که می‌خواهید یک عکس از ماه کامل بگیرید بهتر است یک روز قبل یا بعد از کامل شدن ماه نسبت به این کار اقدام کنید. شما می‌توانید از ماه نیمه کامل، هلال ماه و حتی هنگامی که یک روز به کامل شدن ماه مانده است، عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید و به همین خاطر لزوما نباید خودتان را به ماه کامل محدود کنید.

موقعیت ماه

موقعیت ماه در آسمان هم یکی از نکاتی است که باید برای عکاسی از ماه در نظر داشته باشید. در صورتی که فقط از ماه عکاسی می‌کنید، زمانی که ماه در اوج خودش باشد شانس خیلی بیشتری برای گرفتن یک عکس واضح از آن دارید. دلیل این امر هم این است که زمانی که ماه نزدیک به افق است نور بازتابی از آن باید فاصله بیشتری را در جو زمین طی کند تا به ما برسد. در صورتی هم که ماه یکی از عناصر عکس شما باشد، خب واضح است که صرف نظر از فاصله‌ تا خط افق، موقعیت آن در آسمان خیلی مهم است.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی از مکان های معروف

ابرها

خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند در شب‌هایی که آسمان صاف است به عکاسی بپردازند اما در شب‌هایی هم که یک لایه نازک ابر در آسمان است و یا هوا کمی ابری است هم می‌توانید عکس‌های خوبی از ماه بگیرید. برخی مواقع وجود چند تکه ابر در آسمان، عکس‌های شما را خیلی زیباتر خواهد کرد.

تلاطم جوی

برخی شب‌ها آسمان به نظر کاملا صاف می‌رسد اما در صورتی که با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اینطور نیست و چگالی هوا یکسان نیست. به خاطر همین ممکن است شاهد چشمک زدن ستاره‌ها باشید. این موضوع به دلیل تلاطم جوی رخ می‌دهد و در چنین شرایطی نمی‌توانید عکس‌های واضحی از ماه بگیرید.

ترکیب‌بندی

در مواقعی که فقط از ماه عکاسی می‌کنید، پیشفرض این است که ماه را در وسط کادر تصویر قرار دهید اما در صورتی که شجاعت کافی را داشته باشید می‌توانید از این پیشفرض تبعیت نکنید. برای مثال در صورتی که از هلال ماه عکاسی می‌کنید، می‌توانید سایه آن را در وسط تصویر قرار دهید، از قانون یک سوم استفاده کنید و یا تصویر را 90 درجه بچرخانید. مردم روی زمین عادت دارند ماه را از یک پرسپکتیو و با یک ظاهر ثابت ببینند اما شما به عنوان یک هنرمند عکاس به این پرسپکتیو محدود نیستید و می‌توانید حالت‌های متفاوت را امتحان کنید.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم در عکاسی تجاری

سه پایه

با لنزهای لرزشگیر امروزی و دوربین‌هایی که سرعت شاتر سریع‌تر و عملکرد ایزو خیلی بهتری دارند غیرمنطقی نیست که بخواهید با لنز 300 میلیمتر یا لانگ‌تر روی دست از ماه عکاسی کنید. برخی عکاس‌ها با لنزهای 2000 میلیمتر سوپرزوم با روی دست گرفتن دوربین عکس‌های خیلی خوبی از ماه گرفته‌اند. اما در صورتی که تجهیزات شما عملکرد خیلی خوبی در کاهش لرزش ندارند و دست‌هایتان هم خیلی ثابت نیست، ممکن است برای عکاسی از ماه به یک سه پایه محکم نیاز داشته باشید.

فوکوس

می‌توان گفت که فوکوس تنها بخش عکاسی از ماه است که چالش زیادی ندارد و به سادگی انجام می‌شود. این امر به دلیل روشنایی ماه است و سیستم‌های اتوفوکوس مدرن می‌توانند بدون هیچ مشکلی به سادگی روی ماه فوکوس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *