مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

وای فای 6E چیست و چرا حائز اهمیت است؟

وای فای 6E چیست

این روزها اینترنت به بخش مهمی از زندگی انسان ها تبدیل شده است. از همین رو توسعه دهنگان شبکه و اینترنت در سراسر جهان همواره در تلاشند تا کاربران بتوانند تجربه بهتری در استفاده از این شبکه جهان داشته باشند.  دستگاههای وای فای روزبروز در حال پیشرفت بوده و هواره فناوریهای جدیدی برای وای فای ارائه می شود. در وقع وای فای یک استاندارد ارتباط بیسیم است که اغلب دستگاههای امروزی از آن بهره مند می باشند. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) به تازگی اخیرا به باز شدن باند ارتباطی ۶ گیگاهرتز برای استفاده در ابزارهای مبتنی بر وای‌فای رای داد. اما وای فای 6E چیست و چرا حائز اهمیت است را ما به شما خواهیم گفت.

وای فای 6E چیست

دستگاه های وای فای نسل های قبل (از جمله وای فای 6) با فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می کنند اما دستگاه های سازگار با وای فای 6E امکان استفاده از فرکانس های 6 گیگاهرتز را هم دارند. این دستگاه های مشابه با مدل های سازگار با وای فای 6 (در فرکانس 5 گیگاهرتز) کار می کنند اما در عوض کانال های آنها با سیگنال های 5 گیگاهرتزی هم پوشانی ندارد و به عبارت دیگر خبری از تداخل وای فای 6E با تجهیزات وای فای 6 نیست.

وای فای 6E به تجهیزات سازگار این امکان را می دهد که از 14 کانال 80 مگاهرتزی اضافه یا 7 کانال 160 مگاهرتزی اضافه بهره ببرند. این کانال ها با همدیگر یا با کانال های استاندارد وای فای 6 هم‌پوشانی ندارند و به همین دلیل مشکل تداخل در مکان هایی که شبکه های متعددی در حال کار هستند کاهش می یابد. علاوه بر این، طیف جدید (یا همان کانال های متعدد جدید)، پهنای باند قابل ارائه توسط دستگاه های بهره مند از وای فای 6E را بیش از پیش افزایش می دهد.

این مطلب را هم ببینید
رفع مشکلات شبکه با چند ترفند ساده

وای فای 6E چیست

آیا این فناوری وای فای باعث افزایش سرعت می شود؟

از لحاظ فنی وای‌فای ۶ گیگاهرتزی در تئوری می‌تواند همانند وای‌فای ۵ گیگاهرتز تا حداکثر سرعت ۹٫۶ گیگابیت ‌برثانیه اطلاعات را منتقل کند. این حداکثر میزانی است که در استاندارد Wi-Fi 6 که نسخه فعلی وای‌فای است وجود دارد. اما شما درواقع هرگز به این سرعت دست پیدا نکرده‌اید. دلیل آن محدودیت طیف‌های آزاد در باند ۵ گیگاهرتز است که باعث کوچک شدن حجم سیگنال‌ها می‌شود؛ اما در باند ۶ گیگاهرتزی روترها می‌توانند این میزان حداکثری را در کانال مربوطه انتقال دهند و نتیجه افزایش سرعت است. البته سرعت ارتباط وای‌فای در تلفن‌های هوشمند می‌تواند در این نسخه تازه به ۱ تا ۲ گیگابیت‌برثانیه برسد.

ابزارهای مبتنی بر نسخه 6E وای‌فای

اولین موج ابزارهایی که با وای‌فای ۶ گیگاهرتزی کار می‌کنند احتمالا از سه‌ماههٔ آخر سال ۲۰۲۰ راهی بازار می‌شوند. اما با آغاز سال ۲۰۲۱ و زمانی‌که اتحادیهٔ وای‌فای اقدام به عرضه گواهینامه به سازندگان کند، این بازار رونق بیشتری خواهد گرفت.

این مطلب را هم ببینید
نحوه تبدیل Powerpoint به Word به 3 روش زیر

تولیدکنندگان از هم‌اکنون برای آن روز آماده هستند. در حال حاضر Broadcom اعلام کرده چیپ موبایل سازگار با 6E را تولید خواهد کرد. همچنین کوالکام نیز خبر داده که نسل بعدی محصولات خود را با این استاندارد عرضه می‌کند. اینتل هم قول ارائه چیپ‌های وای‌فای 6E را برای ژانویه ۲۰۲۱ داده است.

لینک‌سیس و نت‌گیر -دو سازنده اصلی روتر- نیز به‌صورت ضمنی اعلام کرده‌اند که مشغول آماده‌سازی مراحل تولید ابزارهای مبتنی بر وای‌فای 6E هستند. به‌علاوه اپل هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

آیا در خرید تجهیزات منتظر وای فای 6E بمانیم؟

اکنون نیز بسیاری از لپ تاپ ها، موبایل ها و روترها و تجهیزات وایرلس از وای فای 6 پشتیبانی می کنند. وای فای 6 (یا همان 802.11ax) در مقایسه با استانداردهای قبلی (از جمله وای فای 5 یا 802.11ac) سرعت فوق العاده بالاتری ندارد اما در کل از مزایای دیگری از جمله بهبود مشکل ازدحام و مصرف بهینه تر باتری در گوشی ها و لپ تاپ ها بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *