آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش عکاسی از گیاه برای افراد مبتدی

عکاسی از گیاهان

زیبایی گیاهان به علت داشتن رنگ های مختلف در ساختار خود و تنوع رنگی گسترده در ساختار آنها باعث شده تا جذابیت عکاسی از آنها چندین برابر شود. همچنین به علت اینکه بیشتر گیاهان را می توانید در فضای باز پیدا کنید نور طبیعی در هنگام عکاسی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. اگر می خواهید اصول عکاسی از گیاه را یاد بگیرید با ما در این بخش همراه باشید.

عکاسی از گیاه

به نظر همیشه قبل از اینکه بتوانید خلاقیت به خرج دهید باید اصول ابتدایی را به خوبی بشناسید. شما ابتدا باید یاد بگیرید که چطور از هر سوژه‌ای عکس‌های زیبا بگیرید و سپس شکستن و زیر پا گذاشتن قوانین را آغاز کنید. اول از همه باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام قسمت سوژه عکاسی کنید. برای عکاسی از گیاهان این موضوع می‌تواند گل آن باشد اما می‌توانید از دانه‌ها یا جزئیات برگ‌ها هم عکاسی کنید.

کادربندی هم در عکاسی از گیاهان خیلی مهم است. این موضوع شامل موارد معمول مثل خطوط راهنما، استفاده از خطوط قطری، قانون یک سوم و… می‌باشد. همچنین به یاد داشته باشید که برخی بخش‌های گیاهان ممکن است به سمت خاصی قرار گرفته باشند. برای مثال یک گیاه مطمئنا در جهت خاصی قرار می‌گیرد. در صورت امکان من دوست دارم ساقه و پرچم‌های گل را خارج از فوکوس یا خارج از تصویر نگه دارم. بنابراین سعی می کنم دوربین را عمود بر گل و ساقه آن قرار ندهم و اغلب از دیافراگم باز استفاده کرده یا ساقه را در پشت گیاهان دیگر قرار می دهم تا برخی نواحی خارج از فوکوس باشند.

معمولا در مورد نور از پشت ترجیح می‌دهم از یک رفلکتور هم استفاده کنم تا کمی نور به سمتی که رو به دوربین است بتابانم. همچنین در صورتی که نیاز باشد در اواسط یک روز آفتابی به عکاسی از گیاهان بپردازم هم از رفلکتور استفاده می‌کنم زیرا می‌توان با رفلکتور سایه‌های سخت را پوشاند و حتی از گیاه در برابر باد شدید برای کاهش تاری حرکت (Motion Blur) هم محافظت کرد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی با بمب دود

کار با دمای رنگ

مخلوطی از گل‌های رنگارنگ بهترین سوژه برای عکاسی است و می‌توانند باعث خلق تصاویر بسیار زیبایی شوند اما رنگ‌ها بسته به شرایط نوری می‌توانند متفاوت باشند. من عاشق نور گرم ابتدا و انتهای روز هستم. تغییر رنگ‌ها پس از آغاز ساعت طلائی که باعث گرم شدن نور، ایجاد نور لبه‌ای و سایه‌های عمیق می‌شود خیلی جالب است. با کاهش ارتفاع خورشید طول سایه‌ها نیز افزایش می‌یابد و به همین خاطر بخش خیلی بیشتری از صحنه در سایه قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی برای عکاسی از گیاهان شود.

معمولا من تلاش می‌کنم به شکلی بایستم که هم سوژه و هم پس زمینه زیر نور گرم خورشید قرار گرفته باشند. برای عکس‌هایی که از پشت نورپردازی می‌شوند ممکن است پس زمینه‌های تاریک‌تر را انتخاب کنم اما اخیرا تصمیم گرفته‌ام خودم را به چالش بکشم و به شکلی عکاسی کنم که سوژه در سایه باشد و پس زمینه توسط نور خورشید روشن شده باشد. من از لنز 300 میلیمتر برای این کار استفاده می‌کنم زیرا می‌توانم از فاصله دورتری نسبت به سوژه عکاسی کنم و سایه خودم را خارج از کادر نگه دارم. همچنین با این کار می‌توانم مقدار کمتری از پس زمینه را هم در کادر تصویر نگه دارم.

تجربه‌ی حرکت

حرکت می‌تواند برای افزودن خلاقیت به تصویر مورد استفاده قرار بگیرد. قبلا گفتم که ترجیح می‌دهم در روزهایی که هوا آرام است به عکاسی از گیاهان بپردازم اما در صورتی که باد در حال وزیدن باشد ما دو روش مختلف در اختیار داریم:

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم در عکاسی از هواپیما

برای گرفتن عکس‌های واضح می‌توانیم حساسیت را افزایش دهیم تا بتوانیم از سرعت شاتر خیلی سریع استفاده کنیم. من برخی اوقات با خودم یک کیسه و کمی سیم حمل می‌کنم تا با اتصال آن‌ها به ریشه گیاه از حرکت آن جلوگیری کنیم. در صورتی که باز هم گیاه حرکت کند از فوکوس پیوسته و عکاسی پیاپی استفاده می‌کنم و چند عکس پشت سر هم می‌گیرم که معمولا یکی از آن‌ها واضح است.

همچنین می‌توانید از باد برای افزایش خلاقیت در عکس‌های خودتان استفاده کنید. دوربین خودتان را روی سه پایه قرار دهید و از حساسیت و سرعت شاتر پائین استفاده کنید. من برخی اوقات یک فیلتر ND هم به لنز خودم وصل می‌کنم. به این صورت گیاه در طول مدت نوردهی حرکت می‌کند و باعث خلق یک افکت تاری زیبا می‌شود. می‌توانید از این تکنیک برای عکس‌های کلوزآپ انتزاعی سرشار از حرکت استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک عکس با پیش زمینه گیاهی تار و یک منظره واضح در پس زمینه داشته باشید.

عکاسی از گیاهان در فصول غیرمعمول

وقتی در مورد عکاسی از گیاهان صحبت می‌کنیم معمولا به عکاسی از آن‌ها در فصل بهار و تابستان فکر می‌کنیم اما در تمام طول سال می‌توان چیزی برای عکاسی پیدا کرد. در فصل پاییز ما رنگ‌های غنی درختان را داریم و در زمستان نیز گیاهان سرخس را داریم که شکل‌های بسیار زیبایی دارند. گیاهانی که در فصل زمستان به خواب می‌روند هم با یخ و برف تقویت می‌شوند و خیلی زیباتر دیده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *