آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش عکاسی از زاویه بالا برای افراد مبتدی

عکاسی از زاویه بالا

زوایای دید فاکتور هایی هستند که تاثیر گذاری بسیار زیادی را در یک عکس به وجود می آورند و کمی تغییر دادن زاویه دید نسبت به سوژه موجب ایجاد تغییرات بسیار زیادی در ماهیت و معنا و مفهوم عکس خواهد شد. عکاسی از زاویه بالا احتمالاً روشی نیست که اغلب مردم از آن استفاده کنند ، اما برای برخی عکس‌ها تکنیک مفیدی و جذابی است.

نکات مهم عکاسی از زاویه بالا

راحت ترین روش برای عکاسی از زاویه بالا

راحت ترین روش برای عکاسی از زاویه بالا این است که بسته به موقعیت مکانی، روی یک میز یا صندلی بلند شوید و زاویه دید را تنظیم کنید و عکس برداری کنید، یا می‌توانید از یک نردبان استفاده کنید. البته امروزه برای گرفتن این عکس‌ها میتوانید از یک وسیله‌ی ارزان و در دسترس به نام مونوپاد (تک پایه عکاسی) استفاده کنید. این وسیله در چند سال اخیر بسیار عمومی ‌شده و به دلیل روش استفاده راحت و قیمت پایینی که دارد توانسته محبوبیت زیادی بین طرفداران عکس و عکاسی پیدا کند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از آثار هنری

هنگام گرفتن عکس از زاویه بالا مراقب سلامتی خودتان باشید

هنگام گرفتن عکاسی از زاویه بالا، مراقب باشید که بیش از حد کار عکاسی خود را پیچیده نکنید و به بدن خود پیچ و تاب ندهید و امنیت خود را به خاطر بسپارید. از اینکه بیش از اندازه به یک طرف تکیه کنید بپرهیزید. بهتر است مراقب باشید که هنگام عکاسی به خودتان و دوربینتان آسیب نزنید. اگر روی چهار پایه یا صندلی هستید مراقب باشید پایه‌های سالمی ‌دارد و شما به درستی روی آن ایستاده اید.

استفاده از تکنیک عکاسی از زاویه بالا در پرتره

از تکنیک عکاسی با زاویه دید بالا، می‌توانید در برخی موارد برای عکاسی پرتره هم به صورت استاندارد استفاده کنید. با نگاه کردن موضوع یا مدل عکاسی به دوربین شما، زاویه بالا به شما کمک می‌کند تا روی صورت تمرکز کنید، در حالی که بقیه بدن را از فوکوس خارج می‌کنید.

استفاده از لنز واید برای عکاسی پرتره از زاویه بالا

استفاده از یک لنز با زاویه دید عریض یا واید برای یک عکس پرتره در این تکنیک می‌تواند جلوه‌ی بسیار ویژه و خاصی برای عکس شما  ایجاد کند. در این سبک از عکاسی سر سوژه بسیار بزرگتر از بقیه بدن آن به چشم می‌آید. معمولا این مسئله خیلی جالب به نظر نمی‌آید اما می‌توان با این تکنیک عکس‌های فان و با مزه ای خلق کرد. در این عکس‌ها اگر از لنز‌های fisheye استفاده کنید میتوانید این موضوع را تشدید کنید و عکس‌های جالب تری بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
نکات ضروری برای عکاسی در هوای سرد

خلق حس تنهایی با استفاده از تکنیک عکس از زاویه بالا

در این تکنیک عکاسی، در صورتی که از نوع عکس خیابانی باشد و به اصطلاح پرتره نباشد، چهره و جزییات صورت افراد کمتر مشخص می‌شود. در مقابل میتوانید به جزییات محیط بپردازید و در صورتی که اشخاص دیگری در این قاب نباشند، میتوان از این تکنیک برای خلق حس تنهایی و انزوا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *